Kongres ASSITEJ
Pl  |  Eng
Festiwalowe Studio Internetowe


Spektakle zagraniczne

    “Alicja”/"Alice" – De Stilte (Holandia)
„Burzowa noc”/"Nuit d’Orage" – Le Carrousel (Kanada)
„Byliśmy ptakami”/"Madarak Voltunk" – Teatr Lalkowy Mesebolt (Węgry)
„Calineczka”/"Palculienka" – Teatr Stary im. Karola Spišaka (Słowacja)
„Chrząszcze”/"Broučci" – Teatr Minor (Czechy)
„Czarna owca”/"La Pecora Nera" – Teatro Distinto (Włochy)
„Człowiek zwany Rolex”/"Manden de kaldte Rolex" – Teatergruppen Batida (Dania)
„Czuk i Hek: podróż ku pokrzepieniu serc”/"Чук & Гек" – Melting Point/NVT (Rosja, Norwegia)
„Farfalle” – Compagnia TPO (Włochy)
„Invisi’BALL” – Nadine Animato Theater Dance Company (Izrael)
„Jeśli nie powiesz, kto będzie wiedział?”/"Si no lo cuentas, ¿quién sabrá?" – Narodowy Instytut Sztuk Pięknych (Meksyk)/Teatr Baj (Warszawa)
„Jugar” – Compañía Teatro al Vacío (Meksyk)
„King” – Maas Theater en Dans (Holandia)
„Konik Garbusek”/"Конёк-Горбунок" – Krasnojarski Teatr Dramatyczny
„Lepsze lasy”/"Die besseren Wälder" – GRIPS Theater (Niemcy)
„Magiczny Teatralny Automat”/"Zázračný divadelný automat" – Teatro Tatro (Słowacja)
„Maja i ja i Maja” – Bitef Theatre (Serbia)
„Mrówki”/ "Ants" – Polyglot Theatre (Australia)
„Muzeum wspomnień”/"Minnenes Museum" – NIE Theatre (Norwegia)

„Olśniewająca Okinawa”/"Dazzling Okinawa" – Art Community Organization Okinawa (Japonia)
„Opowieść o dziewczynie w kolorze niebieskim”/"A kékruhás kislány története" – Teatr Lalkowy Ciróka (Węgry)
„Prawdziwa bajka”/"En sand roeverhistorie" – Teatret Gruppe 38/Carte Blanche (Dania)
„Roszpunka”/"Rapunzel" – Tutti Frutti (Wielka Brytania)
„Siostrzyczko, bardzo mi ciebie brat”/"Sœur, je ne sais pas quoi frère" – Cie Pour Ainsi Dire (Francja)
„Spot” – La Baracca – Testoni Ragazzi (Włochy)
„Śpij słodko, mój księżycu”/"Schlaf gut süßer Mond" – Dschungel Wien/IYASA (Austria/Zimbabwe)
„Tradycyjny spektakl lalkowy Vitéz László”/"Vitéz László Tradícionális bábjáték" – Teatr Lalkowy BábSzínTér (Węgry)
„Złotowłosa”/"Zlatovláska" – Teatr Drak (Czechy)

„Alicja”/"Alice" – De Stilte (Holandia)

www.destilte.com

dyrektor teatru: Jan Baanstra

reżyseria i choreografia: Jack Timmermans
scenografia: Martijn Hohmann, Bart Mostart
muzyka: Timothy van der Holst
animacje: Bert Vogels
obsada: Alex Havadi-Nagy, Wiktoria Czakon, Mirella de Almeida Castagna, Kaia Vercammen

premiera: 22 lutego 2009 r.

„Publiczność była zachwycona pięknym, roztańczonym przedstawieniem inspirowanym powieściami Lewisa Carrolla o przygodach Alicji w Krainie Czarów. Choreograf Jack Timmermans świadomie zachęca młodych widzów do uwolnienia wyobraźni, przekładając znane powieści dla dzieci na język tańca, teatru cieni i pantomimy. Lekki i inteligentny spektakl, pełen subtelności i poezji, nieraz wzbudził fascynację także wśród innych artystów. Nieodmiennie duże wrażenie robią sceny, w których członkowie zespołu De Stilte wprowadzają grę cieni i światła lub gdy tło mieni się magicznymi obrazami. W zaczarowanym krajobrazie z kwiatów wyrasta baśniowy las, pełen kolorowych motyli i latających we wszystkich kierunkach ptaków. Wiele emocji budzą wizualizacje nocnego nieba i wschodu słońca, zachwyca scena, w której Alicja dotykiem palca zapala żarówki. Westchnienia przeradzają się w głośny śmiech podczas szalonej zabawy w chowanego, w której tancerze twórczo wykorzystują ruchome elementy scenografii. Na scenę prowadzi troje drzwi w różnych rozmiarach, zaś obrotowe drzwi na samym środku potrafią spłatać figla. Potęga komunikacji bez słów, tylko przy użyciu gestów i ruchu, jest doskonale zilustrowana już w pierwszej scenie, w której Alicja zostaje »przewiosłowana« do Krainy Czarów. Tancerz wprawia w ruch pozostałych członków ekipy, a Ci zaczynają udawać wiosła”.
Niezwykła Alicja (Mesmerizing Alice), Monika Klein, „Rheinische Post”, 23 września 2009 r.

wiek: 6+
czas trwania: 60 min

Prezentacja wsparta finansowo przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Holandii.



„Burzowa noc”/"Nuit d’Orage" – Le Carrousel (Kanada)

www.lecarrousel.net

dyrektorzy teatru: Suzanne Lebeau, Gervais Gaudreault

autor: Michèle Lemieux
reżyseria: Gervais Gaudreault
asystent reżysera oraz tłumacz: Milena Buziak
scenografia: Stéphane Longpré
muzyka: Diane Labrosse
kostiumy i rekwizyty: Linda Brunelle
akcesoria: Julie Vallée-Léger
reżyseria świateł: Dominique Gagnon
makijaż: François Cyr
fryzury: Géraldine Courchesne
obsada: Ludger Côté, Émilie Lévesque

premiera: 5 listopada 2010 r.

Mała dziewczynka w niespokojną noc nie przestaje myśleć – myśli rodzą się, umykają i wracają z podwójną siłą, odbijając się od niewidzialnych ścian świadomości. W środku nocy dziecko rozmyśla nad znaczeniem życia, próbuje znaleźć odpowiedź na trudne pytania, rozważa wszystko, co istotne i nieistotne. Wiatr wzmaga się i nagle przychodzi burza, budzi się strach. A co by się stało, gdyby...? „Burzowa noc” z humorem, subtelnie i trafnie pokazuje, w jaki sposób rodzi się niepewność w wieku, w którym beztroskie życie przemija pod wpływem rodzącej się świadomości, która nigdy już nas nie opuści.

„Jest to najpiękniejszy spektakl dla dzieci, jaki udało mi się zobaczyć w ciągu mojej osiemnastoletniej kariery krytyka teatru dla dzieci. W przedstawieniu użyto subtelnych obrazów (powiększone wersje rysunków Lemieux), wspaniale zaaranżowano oświetlenie i dźwięk. Przedziwne stwory, w które wciela się Ludger Côté i magiczne kostiumy, które na siebie ubiera, z pewnością zdobędą wiele nagród. [...] Reżyser Gervais Gaudreault i jego wspaniały zespół przekształcili ilustracje i słowa Lemieux w niezapomniane przeżycie”.
Kathryn Greenaway, „The Gazette”

wiek: 6–10 lat
czas trwania: 50 min

„Byliśmy ptakami”/"Madarak Voltunk" – Teatr Lalkowy Mesebolt (Węgry)

www.meseboltbabszinhaz.hu

dyrektor teatru: Géza Kovács

autor: László Pál Galuska
reżyseria: Géza Kovács
scenografia: Szilárd Boráros
muzyka: Zsigmond Lázár
dramaturgia: Szaida Khaled-Abdo
obsada: Erika Császár, Emőke Dénes, Bálint Kovács, Zsuzsanna Kovács, Csongor Kőmíves, Zsuzsa Lehőcz, Dániel Takács

premiera: 20 grudnia 2012 r.

Kiedyś byliśmy ptakami,
Mieszkaliśmy w dłoniach Boga
Fruwaliśmy z gałązki na gałązkę
Mieliśmy wszystko, czego nam było trzeba.

Nasze dni mijały
jak białe puszyste chmurki.
I jak sen także śmierć
zeszła do naszej krainy.

Gdzie jest ta cudowna kraina? Tam, gdzie Gergőce i Máriskó uwolnili anioła, zasmucając tym czarownicę, zmuszając diabła do pracy za pługiem, uskrzydlając osiołka. Tam, gdzie dzieciństwo rozkwita, młodość lśni, dorosłość dojrzewa i nadchodzi zima podeszłego wieku. Tam, gdzie się urodziliśmy, gdzie dorastaliśmy, dokąd zawsze chcemy wrócić. I oczywiście na scenie Teatru Lalkowego Mesebolt, gdzie mogą oglądać ją małe i większe dzieci oraz każdy, kto lubi bajki.

wiek: 4+
czas trwania: 60 min

Prezentacja wsparta finansowo przez Węgierski Instytut Kultury w Warszawie.

„Calineczka”/"Palculienka" – Teatr Stary im. Karola Spišaka (Słowacja)

www.staredivadlo.sk

dyrektor teatru: Ondrej Spišak

na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena
reżyseria: Ivan Martinka
scenografia: Eva Farkašová, Martina Fintorová, Ivan Martinka
muzyka: Andrej Kalinka
dramaturgia: Jana Šturdiková
obsada: Andrea Sabová, Katarina Petrusová, Ivan Martinka, Lubomir Kratochvil

premiera: 7 maja 2009 r.

„Calineczka” to opowieść o poszukiwaniu prawdziwego przyjaciela, o wzajemnym szacunku, umiejętności pomagania innym, nawet wyróżnią się od nas – są mniejsi, więksi… Niewielka dziewczynka pragnie poznawać świat. Wędruje po nim i jednocześnie intuicyjnie szuka bliskiej istoty, z którą łączyłoby ją wzajemne porozumienie i sympatia. Chce gdzieś przynależeć, być do kogoś podobna. Przeżyje zarówno chwile radosne, jak i trudne, spotka się zarówno ze zrozumieniem, jak i niezrozumieniem. Sama odkryje, że najważniejsze jest pomagać innym, gdy znajdą się w kłopotach, że dopiero wtedy może nawiązać się prawdziwa przyjaźń. Calineczka postrzega świat oczami małego dziecka. Jest jak niezapisana kartka papieru. Wszystko, z czym się spotka, jest dla niej nowe. Nie wie, co to niebezpieczeństwo, dlatego często znajduje się w sytuacjach, które ją zaskakują… Pomimo tego nie poddaje się, jest ciekawa świata i wytrwała.

wiek: 3+
czas trwania: 45 min

„Chrząszcze”/"Broučci" – Teatr Minor (Czechy)

www.minor.cz

dyrektor teatru: Zdenek Pechaček

autorzy: Adéla Balzerovà, Jan Jirků
reżyseria: Jan Jirků
scenografia: Hynek Dřizhal
muzyka: Jiři Kadeřábek
kostiumy: Tereza Venclová
obsada: Diana Čičmanová, Marie Štipková, Kateřina Tichá, Ondřej Bauer, Gustav Hašek, Hynek Chmelař, Karel Kratochvíl, Ondřej Nosálek, Petr Stach

premiera: 3 października 2010 r.

Mały Żuczek przyszedł na świat. Jaka z niego ruchliwa bestia! A im większy, tym bardziej ciekawski. Chce wszystko zobaczyć i wszystkiego się dowiedzieć. Gdy tylko odrobinę nauczył się latać, wyruszył odkrywać świat.
Na swojej drodze Żuczek spotyka inne owady — niektóre zabawne, niektóre niebezpieczne, a inne tak piękne, że przyprawiają o zawrót głowy.
Przedstawienie kukiełkowe opowiada o przygodach małego Żuczka podczas pewnej letniej nocy. Ta jedna noc zawiera w sobie cały mikrokosmos, przedstawiony bez jednego słowa. Spektakl zainspirowany książką Jana Karafiáta.

wiek widza: 4+
czas trwania: 60 min

„Czarna owca”/"La Pecora Nera" – Teatro Distinto (Włochy)

www.teatrodistinto.it

dyrektor teatru: Daniel Gol

scenariusz: Daniel Gol, Alessandro Nosotti, Laura Marchegiani
reżyseria: Daniel Gol
scenografia: Alessandro Nosotti
muzyka: Les Baxter
obsada: Daniel Gol, Alessandro Nosotti

premiera: 17 kwietnia 2012 r.

Spektakle włoskiego Teatro Distinto zrozumie każdy bez wyjątku: rozgrywają się bez słów, zaś emocje, narracja, uczucia i morał przekazywane są za pomocą gestów i gry aktorskiej. „Chcieliśmy, by nasz teatr był »inny niż wszystkie«, a rezygnacja z medium języka stanowiła świadomy wybór artystyczny” – wyjaśnia Laura Marchegiani, która razem z Danielem Golem i Alessandrem Nosottim założyła grupę.

„»Czarna owca« porusza kwestie różnorodności i pragnienia przynależenia do grupy przy jednoczesnym zachowaniu własnej tożsamości. Indywidualność stanowi wartość dodaną, o którą warto i należy dbać. Zgodnie z tym przekonaniem postępują również członkowie grupy, proponując odbiorcom świeży i niebanalny teatr zaangażowany”.
Nasze teatry błyszczą za granicą, a u nas brakuje dla nich scen (Qui manca il palco ma le compagnie brillano in trasferta), Valentina Frezzato, „La Stampa”, 19 czerwca 2013 r.

wiek: 3+
czas trwania: 50 min

Prezentacja wsparta finansowo przez Włoski Instytut Kultury w Warszawie.

„Człowiek zwany Rolex”/"Manden de kaldte Rolex" – Teatergruppen Batida (Dania)

www.batida.dk

dyrektorzy teatru: Søren Ovesen, Tine Sørensen, Karen rasmussen, Simon Holm, Sus Hauch

autorzy: Alex Byrne, Søren Ovesen
tłumaczenie: Alex Byrne
reżyseria: Alex Byrne
scenografia: Nathalie Melbye
muzyka: Batida
obsada: Danay Anaya, Lene Christiansen, Rasmus Glendorf, Simon Holm, Søren Ovesen, Karen Rasmussen, Tine Sørensen, Maria Sonne, Per Thomsen

premiera: 28 czerwca 2013 r.

Spektakl, który ma zadatki na grecką tragedię, okazuje się czarną komedią rodem z dawnego Bloku Wschodniego. Brytyjski reżyser Alex Byrne razem z muzyczno-teatralną trupą Batida zabierają widzów w podróż do tej – jakkolwiek nie patrzeć – niedalekiej przeszłości. Przedstawienie opowiada o malarzu, któremu powierzono zadanie wykonania portretów Wielkiego Przywódcy. Jednak artysta poznaje kobietę, która sprawia, że porzuca dotychczasowe ideały i zmienia poglądy. Kilkanaście lat później ich dorastający syn wstępuje do sił specjalnych i dostaje rozkaz aresztowania swojego ojca – buntownika. Podczas przemian w 1989 roku i on weźmie stronę przeciwników Wielkiego Przywódcy.

wiek: 12+
czas trwania: 65 min

„Czuk i Hek: podróż ku pokrzepieniu serc”/"Чук & Гек" – Melting Point/NVT (Rosja)

www.melt-point.com

dyrektor teatru: Taisa Nahina

na podstawie opowiadania Arkadija Gaidara
adaptacja: Maria Kritskaya
reżyseria: Maria Kritskaya
scenografia: Katerina Malinina
muzyka: Zinaida Lihtenfeld , Leonid Levin
obsada: Mariya Schustrova, Vladimir Antipov, Alexander Lenin

premiera: 29 maja 2012 r.

„Czuk i Hek: podróż ku pokrzepieniu serc” to awangardowe połączenie teatru kukiełkowego
z instalacjami wideo. Opiera się na opowiadaniu „Czuk i Hek” autorstwa Arkadija Gaidara, lecz nie jest jego zwykłym przeniesieniem na teatralną scenę. Spektakl jest skierowany do publiczności każdej narodowości, ponieważ odbywa się bez słów.

wiek: 6–12 lat
czas trwania: 70 min

Przedstawienie wsparte finansowo przez Barents Kult

„Farfalle” – Compagnia TPO (Włochy)

www.tpo.it

dyrektorzy teatru: Francesco Gandi, Davide Venturini

scenariusz i reżyseria: Francesco Gandi, Davide Venturini
wsparcie dramaturgiczne: Stefania Zampiga
grafika komputerowa: Elsa Mersi
dźwięk: Spartaco Cortesi
kostiumy: Loretta Mugnai
rekwizyty: Gregory Petitqueux, Valerio Calonego, Livia Cortesi
lektor: Charlotte Zerbey
obsada (tancerze): Carolina Serenella Amoretti, Viola Esposti Ongaro

premiera: 2007 r.

Jedyne w swoim rodzaju multimedialne widowisko, wykorzystujące najnowsze technologie teatralne. Feeria interaktywnych obrazów. Furkotanie motylich skrzydełek przywodzi na myśl malowanie powietrza pędzlem. Motyle przypominają też bale­tnice. Ale to urzekające widowisko trwa tylko jeden dzień: od świtu do zmierzchu. Na scenie stoi motyli domek, wykonany z gazy. Dwie tancerki poruszają się, bawią, malują w powietrzu. Zapraszają widzów do odkrycia fascynującego procesu powolnej metamorfozy, w wyniku której larwa staje się motylem.

wiek: 4+
czas trwania: 50 min

Zapraszamy na warsztaty prowadzone przez zespół Compagnia TPO:
28.05.2014, 13:30 – 14:30 dla dzieci
28.05.2014, 19:30 – 21:00 dla dorosłych
Obowiązkowa rejestracja na warsztaty na stronie: www.assitej2014.pl

Prezentacja wsparta finansowo przez Włoski Instytut Kultury w Warszawie.

„Invisi’BALL” – Nadine Animato Theater Dance Company (Izrael)

www.nadine-animato.co.il

dyrektor teatru: Nadine Bommer

scenariusz, reżyseria, choreografia i scenografia: Nadine Bommer
oprawa muzyczna: DJ Vic Phelach
światła: Ziv Velushin
obsada: Galya Cohen, Maor Shiri-Zuriel, Daniel Royzman, Sapir Safriel, Shir Sofer, Roni Amitai, Sharon Cherniavsky, Sivan Chriqui, Lital Avidor, Mor Mizrachi

premiera: 18 czerwca 2011 r.

Dziesięć tancerek odgrywa rolę dziesięciu piłkarzy. W tle słyszymy hymny drużyn i ryki tłumów. Dzięki niepowtarzalnemu przekazowi taneczno-słownemu, jaki kieruje do widza Nadine Bommer, teatr przekształca się w niezwykłe, wesołe, wielokulturowe boisko do gry w piłkę nożną

„Rytm, dynamika, porywająca muzyka, scenografia i utalentowani tancerze dostarczają widzowi wspaniałych przeżyć teatralnych, poruszających wszystkie zmysły. Pod wpływem zachwycającego tańca widzowie podrywają się z foteli, poddając się muzyce i radości płynącej ze sceny”.
Hanna Ofire, koordynator ds. kultury w Centrum Edukacji „Dror” w Izraelu

wiek: 8–99 lat
czas trwania: 50 min

 

„Jeśli nie powiesz, kto będzie wiedział?”/"Si no lo cuentas, ¿quién sabrá?" – Narodowy Instytut Sztuk Pięknych (Meksyk)/Teatr Baj (Warszawa)

www.bellasartes.gob.mx
www.teatrbaj.pl

autor: Berta Hiriart
reżyseria: Ewa Piotrowska
scenografia: Edyta Rzewuska
muzyka: Gonzalo Macias
producent: Marisa Giménez Cacho 
producent wykonawczy: David Castillo
asystent producenta: Karina de la Cruz
asystent reżysera: Fernando Reyes
wykonanie lalek: Iker Vicente
obsada: Tania Olhovich, Sofia Sylwin, Rodolfo Guerrero, Pablo Martin

prapremiera: 3 maja 2014 r.

„Jeśli nie powiesz, kto będzie wiedział?” to historia snuta przez Irenę – Polkę, która spędziła życie
w Meksyku. Po siedemdziesięciu latach milczenia kobieta opowiada wnukom historię wojennego wygnania, przymusowego pobytu na Syberii oraz podróży do Santa Rosa. Co spowodowało, że tak długo ukrywała przed bliskimi swoją przeszłość? Jak wydarzenia sprzed lat wpłynęły na jej życie?

Ewa Piotrowska przypomina ważny i rzadko podejmowany w Polsce temat dzieci z Santa Rosa – ofiar stalinowskiej agresji, które znalazły schronienie w Meksyku i z tym krajem związały swoje życie. Reżyserka, dzięki unikalnemu połączeniu multimediów i planu lalkowego, porusza trudny i ważny temat wojny w delikatny i subtelny sposób. Posługując się metaforą, pobudza widzów do refleksji nad wpływem przeszłości na teraźniejszość.

wiek: 10+
czas trwania: 60 min

Spektakl powstał w koprodukcji Instytutu Narodowego Sztuk Pięknych (Instituto Nacional de Bellas Artes) w Meksyku, Teatru Baj w Warszawie oraz Ambasady RP w Meksyku.

 

„Jugar” – Compañía Teatro al Vacío (Meksyk)

teatroalvacio.blogspot.mx

dyrektorzy teatru: Adrián Hernández, José Agüero

scenariusz i reżyseria: Adrián Hernández, José Agüero
scenografia: Mauricio Ascencio
muzyka: Eblen Macari
kostiumy: Benjamín Barrios
obsada: Adrián Hernández, José Agüero

premiera: 7 października 2012 r.

Czy wszyscy bawią się w ten sam sposób? Czy w trakcie zabawy wszyscy mamy takie same pomysły? Czy wolimy bawić się z innymi, czy samemu? Skąd wiadomo, w co się bawić i z kim? Czy obowiązują jakieś zasady? Czy musimy dojść do porozumienia? Takie pytania rodzą się podczas przedstawienia, w którym dzieci biorą czynny udział. Szukają odpowiedzi na pytania, podejmując ryzyko, eksperymentując, odkrywając nowe drogi, budując mosty i ściany oraz dokonując wspaniałych odkryć.

wiek: 3–6 lat
czas trwania: 45 min

 

 

„King” – Maas Theater en Dans (Holandia)

www.maastd.nl

dyrektor teatru: Moniek Merkx

pomysł i choreografia: Duda Paiva
kostiumy: Marjo van der Pols, Dorine van Ijsseldijk
tancerze: Ana Teixido, Tim Velraeds

premiera: 13 kwietnia 2014 r. (wznowienie)

Starożytni Grecy doskonale potrafili snuć opowieści. Mieli wielu bogów, którzy przypominali zwykłych ludzi, lecz ich niepohamowane namiętności potrafiły popchnąć ich do strasznych czynów. Choreograf Duda Paiva tchnął nowe życie w trzy starożytne mity greckie – magiczne opowieści, które traktują o chciwości, głupocie i zagubieniu. Na scenie ożywają mityczne stwory wykute z kamienia, a to prowadzi do pełnych napięcia i humoru spotkań tancerzy z lalkami.

wiek: 9+
czas trwania: 30 min

Prezentacja wsparta finansowo przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Holandii.

 

„Konik Garbusek”/"Конёк-Горбунок" – Krasnojarski Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Puszkina (Rosja)

www.sibdrama.ru

dyrektor teatru: Petr Anikin

autor: Petr Ershov
reżyseria: Oleg Rybkin
scenografia: Elena Turchaninova
muzyka: Ekaterina Berestova
zespół muzyczny: Oleg Bratcev (kontrabas), Olga Polyak-Braginskaya (skrzypce), Konstantin Konovalov (bałałajka)
obsada: Aleksei Isachenko, Svetlana Ilyina, Vladimir Abakanovskiy, IvanYanyuk, Anastasia Medvedeva, Sergey Danilenko, Vitaly Kozyrev, Tatiana Chubaro

premiera: 17 grudnia 2011 r.

Fantastyczna opowieść muzyczna w reżyserii Olega Rybkina niezmiennie zachwyca publiczność, zarówno tę najmłodszą, jak i rodziców. „Konik Garbusek” zespołu z Krasnojarska urzeka subtelnym poczuciem humoru, rewelacyjną grą aktorów, ręcznie wykonanymi kostiumami i dekoracjami, piosenkami wykonywanymi na żywo przy akompaniamencie miniorkiestry na scenie. Jednym z najlepszych momentów przedstawienia jest pojawienie się wieloryba, który „połknął na wodach mórz trzy tuziny statków…”.

wiek: 6+
czas trwania: 70 min

 

„Lepsze lasy”/"Die besseren Wälder" – GRIPS Theater (Niemcy)

www.grips-theater.de

dyrektor artystyczny teatru: Stefan Fischer-Fels

autor: Martin Baltscheit
reżyseria: Robert Neumann
scenografia: Max Julian Otto
choreografia: Clébio Oliveira
opracowanie dramaturgiczne: Kirstin Hess
obsada: Jennifer Breitrück, Paul Jumin Hoffman, Alessa Kordeck, Robert Neumann, René Schubert

premiera: 30 marca 2012 r.

Ferdiand jest wilkiem, który po stracie rodziców został przygarnięty przez owce. Jego przybrani owczy rodzice wychowali go na najlepszą owieczkę w stadzie, a z uwagi na wyjątkowy głos udzielono mu pozwolenia na śpiewacze występy. W otoczonym płotem świecie owiec życie płynie w bezpiecznym, powtarzalnym rytmie. Gdy Ferdiand dorasta, zaczyna przeskakiwać na drugą stronę płotu. Jeden z takich wypadów kończy się tragicznie dla jego owczej narzeczonej, a sam bohater, „wilk w owczej skórze”, jest podejrzany o morderstwo i wygnany ze społeczności. Na wygnaniu poznaje innych odszczepieńców, którzy odsłaniają przed nim nowe drogi życia. „Nie jest ważne, skąd pochodzisz. Ważne jest, dokąd zmierzasz i w czyim towarzystwie”.

Martin Baltscheit w formie przypowieści opowiada z humorem ostrym jak brzytwa historię
o dojrzewaniu, przekraczaniu granic, rolach społecznych i poszukiwaniu własnej tożsamości. Za ten spektakl otrzymał liczne nagrody, wśród nich Deutsche Jugendtheaterpreis.

wiek: 12+
czas trwania: 80 min

 

„Magiczny Teatralny Automat”/"Zázračný divadelný automat" – Teatro Tatro (Słowacja)

www.teatrotatro.sk

dyrektor teatru: Ondrej Spišák

reżyseria: Ondrej Spišák
scenografia: František Lipták
obsada: Ondrej Spišák, Lukáš Latinák, Róbert Jakab, Milan Vojtela, Milan Ondrík, Martin Nahálka, Samuel Spišák

premiera: luty 2010 r.

Zimowe igrzyska olimpijskie w środku maja! Magiczny teatralny automat, zaprogramowany przez publiczność, zbuduje w Warszawie atmosferę zimowej olimpiady i emocje sportowej rywalizacji. Wystarczy tylko wprawić koło fortuny w ruch… Widzowie, oglądając kolejne konkurencje parodiowane przez aktorów: skoki narciarskie czy saneczkarstwo, ubawią się do łez.

wiek: 0–99 lat
czas trwania: 50 min

 

„Maja i ja i Maja” – Bitef Theatre (Serbia)

www.bitef.rs

dyrektor teatru: Milos Latinovic

autor: Milan Markovic Matthis
reżyseria: Anja Susa
scenografia: Zorana Petrov
muzyka: Igor Gostuski
opracowanie dramaturgiczne: Sasa Bozic
choreografia: Ksenija Zec
kostiumy: Maja Mirkovic
światła: Sasa Bozic i Anja Susa
obsada (tancerze): Milos Isailovic, Luka Mihovilovic, Nevena Jovanovic
obsada (aktorzy): Masa Dakic, Damjan Kecojevic, Jelena Ilic

premiera: 4 czerwca 2012 r.

Projekt inspirowany powieścią autorstwa serbskiego pisarza Sretena Ugričića wykorzystuje autorski tekst Milana Markovića oraz serię książek dla dzieci dwóch belgijskich pisarzy, Marcela Marliera i Gilberta Delahaye. W oryginale główna bohaterka nosiła imię Martine. Na podstawie pierwszej powieści powstało ponad pięćdziesiąt książek przełożonych na wiele języków, a po drodze zmieniało się imię głównej bohaterki (w Polsce znamy ją jako Martynkę). W wersji jugosłowiańskiej dziewczynka ma na imię Maja, a jej historia zostawiła trwały ślad w wyobraźni wielu pokoleń. Książka Ugričića, napisana w 1993 roku, opowiada o rozpadzie Jugosławii i politycznych zmianach w Europie, widzianych z perspektywy Mai. W ten sposób tworzy specyficzną atmosferę baśniowego dzieciństwa, które w brutalny sposób dobiega końca.

„Po gromkich brawach rozbrzmiewających nie tylko po przedstawieniu, lecz także w jego trakcie, wnioskuję, że spektakl przypadł widzom do gustu. Scenografia i kostiumy w stylu retro, duża dawka humoru i spontaniczna gra aktorów zaowocowały dynamicznym przedstawieniem, łączącym klasyczną narrację, teatr ruchu, pantomimę, śpiew i taniec. Opowieść, rozpoczęta z perspektywy jednostki, przekształca się w historię burzliwych przemian społecznych. Za dowcipem i lekkim tonem spektaklu kryją się nawiązania do twardych realiów i wyraźna krytyka społecznej i politycznej sytuacji krajów byłej Jugosławii”.
»Maja i ja i Maja« zdobyła serca chorwackiej publiczności (The Production »Maya and I and Maya« Won the Croatian Audience), Maja Brlek, „Croatia”

wiek: 15+
czas trwania: 70 min


„Mrówki”/ "Ants" – Polyglot Theatre (Australia)

www.polyglot.org.au

dyrektor artystyczny teatru: Sue Giles

reżyseria: Ian Pidd
produkcja: Tamara Harrison
obsada: Hanna Jurczak, Joanna Płóciennik, Joanna Sieradzan

premiera: 2012 rok

„Mrówki” to najnowsza propozycja Teatru Polyglot, który jest wiodącym twórcą interaktywnych spektakli dla dzieci z Australii. Podczas spektaklu mrówki dorównujące wzrostem dorosłemu mężczyźnie swobodnie poruszają się w przestrzeni, wchodząc w interakcję z widzami.

Nieostrożni giganci zostawili po sobie chlebowe okruszki, ale na szczęście mrówki są gotowe po nich posprzątać! Dzieci, otrzymując instrukcje w nieznanym, mrówczym języku mają za zadanie odnaleźć okruchy. Cała przestrzeń wypełnia się atmosferą współpracy i pracowitości, a wszystko dzięki interakcji zachodzącej między małymi widzami, a ich łagodnymi przewodnikami, którzy prowadząc maluchy, czerpią również z dziecięcej pomysłowości. Chlebowe okruszki są zbierane, porządkowane i na powrót przenoszone w nieskończonym pochodzie radosnej pracy. Dołącz do mrówek i pomóż im w poszukiwaniach!

wiek: 3+

czas trwania: 30 min


„Muzeum wspomnień”/"Minnenes Museum" – NIE Theatre (Norwegia)

www.nie-theatre.com

dyrektor teatru: Iva Moberg

pomysł i reżyseria: Kjell Moberg
drugi reżyser: Alex Byrne
muzyka: Helder Deploige
scenografia: Katja Ebbel Frederiksen
produkcja: Iva Moberg, Guri Glans
obsada: Helder Deploige, Kieran Edwards, Guri Glans/Charlotte Grundt, Iva Moberg, Tomáš Měcháček/Dagfinn Tutturen

premiera: 26 kwietnia 2012 r.

Zespół NIE zbudował własne, ruchome muzeum o powierzchni 70 m2, otoczone ścianami z zardzewiałych szafek. Wewnątrz niego pięć osób próbuje zrekonstruować życie zmarłej osoby. Dwóch braci, sąsiad, nauczyciel i kochanek z czułością i humorem, przy akompaniamencie muzyki opowiadają historie o utraconej bliskiej osobie: bracie, uczniu, sąsiedzie, pierwszej miłości.

Publiczność zajmuje niewielką przestrzeń, która wyglądem przypomina archiwum i z bliska przysłuchuje się opowieściom snutym przez aktorów. Po spektaklu zardzewiałe szuflady zostają otwarte, odsłaniając ukryte w nich eksponaty. W ten sposób pomieszczenie zmienia się w muzeum – miejsce refleksji, oferujące wrażenia sensoryczne, które mogą wywołać u publiczności skojarzenia z ich własnym życiem i wspomnieniami.

wiek: 15+
czas trwania: 60 min + 15 min wystawa

Prezentacja wsparta finansowo przez Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych.


 

„Olśniewająca Okinawa”/"Dazzling Okinawa" – Art Community Organization Okinawa (Japonia)

www.aco-okinawa.com 
www.kijimuna.org

producent: Hisashi Shimoyama

scenariusz i reżyseria: Haruo Misumi
scenografia: Zenkou Taki
muzyka: Yasushi Matsumoto
kostiumy: Michiyo Abe
obraz: Bokunen Naka
choreografia: Sayuri Chibana
dźwięk: Hisahi Tomiyama
światło: Narie Matsuda
obsada: Sayuri Chinel, Ayako Fujito, Asako Nishiyama, Yoshikazu Sanabe, Ayaka Nakazato, Mion Kamei, ARIA

premiera: 20 lutego 2013 r.

„Olśniewająca Okinawa” to przestawienie muzyczne prezentujące dorobek artystyczny Okinawy za pomocą historii życia młodego rybaka Sanla i jego ukochanej Kanah. Kanah modli się na brzegu morza o bezpieczny powrót Sanla. Gdy ten powraca, kobieta udaje się do miasteczka, aby sprzedać złowione przez niego ryby. Gdy zapada noc, plaża staje się sceną, na której przedstawione zostają losy młodych kochanków. Budują wspólnie dom i biorą ślub. Po zakończeniu uroczystości rodzinnej mieszkańcy wioski śpiewem i tańcem świętują rozpoczęcie żniw. W tym spektaklu widz może zapoznać się z obyczajami panującymi w wiosce rybackiej.

wiek: 4+
czas trwania: 50 min

 

„Opowieść o dziewczynie w kolorze niebieskim”/"A kékruhás kislány története" – Teatr Lalkowy Ciróka (Węgry)

www.ciroka.hu

dyrektor teatru: Ágnes Kiszely

reżyseria: Rita Bartal Kiss
scenografia: Mária Horváth
muzyka: Erzsi Kiss
dekoracje i żywy obraz: Péter Sisak
obsada: Eszter Aracs, Júlia Rita Krucsó, Balázs Szabó

premiera: 4 lutego 2006 r.

Trudno o lepszą zabawę niż wymyślanie opowieści o postaciach uwiecznionych na obrazach. Każdy obraz, każdy portret opowiada swoją historię – wystarczy tylko uważnie mu się przyjrzeć. Każdy szczegół kryje wskazówkę, a jeśli potrafi się ją dostrzec, w mgnieniu oka można zanurzyć się we wspaniałej opowieści.

Od twórców: „Przyświeca nam dwojaki cel: przybliżyć dzieciom twórczość Picassa oraz zaprosić je do ekscytującej zabawy. Chcemy przenieść je w świat fantazji, gdzie można swobodnie snuć opowieści o wspólnie obejrzanych obrazach. Obcując z dziełami w galerii sztuki bądź oglądając je na kartach albumów w domu, możemy – jeśli tylko chcemy – zaangażować w to naszą kreatywność”.

wiek: 6+
czas trwania: 55 min

Prezentacja wsparta finansowo przez Węgierski Instytut Kultury w Warszawie.

„Prawdziwa bajka”/"En sand roeverhistorie" – Teatret Gruppe 38/Carte Blanche (Dania)

www.gruppe38.dk

dyrektor teatru: Bodil Alling

na motywach powieści Selmy Lagerlöf
scenariusz: Bodil Alling, Li Have Lehmann
tłumaczenie: Sven Ømø
reżyseria: Sara Topsøe-Jensen, Bodil Alling
twórcy: Søren Søndberg, Kim Glud, Søren La Cour, Lars Kristian Olesen
muzyka: Søren Søndberg
obsada: Bodil Alling, Søren Søndberg, Søren La Cour, Lars Kristian Olesen

premiera: 27 listopada 2011 r.

„Nie idź przez las
Zbójcy tylko w nim na ciebie czyhają
Niebaczni na ostrzeżenia młody mnich i jego uczeń weszli w las
W mroźny zimowy dzień…
Wiodła ich wieść o cudzie
Zbyt pięknym,
By był prawdziwy

Śpij dobrze”

„Ten spektakl chce nam przekazać coś ważnego; nie mówi tego wprost, lecz odnosi się do naszej wyobraźni. Udział w nim to niezwykle intensywne i poruszające doświadczenie”.
„Aaarhus Stiftstidende” (regionalna duńska gazeta)

wiek: 8+
czas trwania: 45 min

 

„Roszpunka”/"Rapunzel" – Tutti Frutti (Wielka Brytania)

www.tutti-frutti.org.uk

dyrektor teatru: Wendy Harris

autor: Mike Kenny
reżyseria: Wendy Harris
scenografia: Catherine Chapman
muzyka: Chris Mellor
reżyseria ruchu: TC Howard
obsada: Gayle Newbolt, Alicia McKenzie, Danny Childs

premiera: 27 września 2012 r.

„Roszpunka” to opowieść o dziewczynce zabranej ze znanego jej świata i chronionej przed wszystkim, co kocha. Zamknięta w wysokiej wieży, musi zmierzyć się z trudami dorastania w samotności, za towarzyszy mając własne marzenia…

„Scenariusz Mike’a Kenny’ego urzeka liryką, zaś połączenie reżyserskiego kunsztu Wendy Harris z talentem zespołu aktorów zaowocował sposobem narracji, który kompletnie pochłania uwagę nawet najmłodszych widzów”.
Cameron Lowe, „Sheffield Telegraph”.

wiek: 3+
czas trwania: 55 min

 

„Siostrzyczko, bardzo mi ciebie brat”/"Sœur, je ne sais pas quoi frère" – Cie Pour Ainsi Dire (Francja)

dyrektor teatru: Sylviane Fortuny

autor: Philippe Dorin
tłumaczenie: Mike Tijessens
reżyseria: Sylviane Fortuny
scenografia: Sylviane Fortuny, Kelig Le Bars, Magali Murbach
muzyka: Catherine Pavet
obsada: Mireille Franchino, Carole Got, Catherine Pavet, Sophie Verbeeck

premiera: 10 listopada 2012 r.

„Siostrzyczko, bardzo mi ciebie brat” to kryminał przypominający rozgrywkę w Cluedo. Cała akcja rozgrywa się za zamkniętymi drzwiami, zaś bohaterkami jest pięć sióstr w wieku do 10 do 75 lat. Łączy je rodzinny sekret i chociaż nie wszystkie zdają sobie sprawę z jego istnienia, rzutuje on na ich życie. Chodzi o obecność – a właściwie nieobecność – mężczyzn w ich rodzinie. Tajemnica ta jednocześnie fascynuje siostry i zatruwa ich relacje.

Sylviane Fortuny i Philippe Dorin umieścili akcję w świecie związanym z ich prywatnymi doświadczeniami, w Rosji. Dobrze wyreżyserowana i inteligentna sztuka stawia ważne pytania dotyczące więzi rodzinnych i ciągłości pokoleń. Pięć sióstr w świecie pełnym błąkających się księżniczek i czerwonogwardzistów wpisuje się w obiegowe wyobrażenie o rosyjskich kobietach
– zdeterminowanych, eleganckich, a przy tym nieco zagubionych. Pochowane jedna w drugiej jak matrioszki, stopniowo odsłaniają swoje drobne tajemnice, z których każda jest związana z rodzinnym sekretem…

wiek: 9+
czas trwania: 60 min

 

„Spot” – La Baracca – Testoni Ragazzi (Włochy)

www.testoniragazzi.it

dyrektorzy artystyczni teatru: Valeria Frabetti, Bruno Cappagli

autor: Andrea Buzzetti, Valeria Frabetti
tłumaczenie na język włoski: Letizia Olivieri
reżyseria: Andrea Buzzetti
muzyka: Recorded Music, Corky Siegel
reżyseria ruchu: Silvia Traversi
reżyseria świateł: Giada Ciccolini
obsada: Andrea Buzzetti

premiera: 18 lutego 2012 r.

Jestem złotem słońca, błękitem morza, lazurem nieba, czerwienią ognia… czerwienię się też z przejęcia! Jestem rozświetloną ulicą, jestem ucztą… i mrokiem! I już mnie nie widzisz! Lecz słyszysz mój oddech… Nie mówię, lecz otwieram i zamykam oczy. Nie mam stóp, rąk ani nóg, lecz mogę pójść za tobą wszędzie… Nazywam się Spot i opowiadam historie.

Spot to wyjątkowy reflektor sceniczny. Jego środkiem ekspresji są kształty i kolory malowane na scenie. Grze aktorów towarzyszą proste słowa, które budują całość z obrazem złożonym z kolorów, świateł, dźwięków i ruchu.

wiek: 1–4 lat
czas trwania: 35 min

Prezentacja wsparta finansowo przez Włoski Instytut Kultury w Warszawie.



„Śpij słodko, mój księżycu”/"Schlaf gut süßer Mond" – Dschungel Wien/IYASA (Austria/Zimbabwe)

www.dschungelwien.at
www.iyasa.net

scenariusz i reżyseria: Stephan Rabl
muzyka: Innocent Dube
kostiumy: Segolene de Witt
obsada: Thembinkosi Dube, Roben Mlauzi, Bekithemba Phiri, Lameck Keswa, Sibonisiwe Sithole, Cheryl Mabaya, Nyasha Dziruni, Buhlebenkosi Sibanda

premiera: 9 kwietnia 2012 r.

Jakie piękne mamy sny, gdy słoneczko idzie spać! Dzień był pełen przygód i nasze oczka kleją się do snu. Słoneczko do nas mruga, jakby chciało powiedzieć: „Śpij, śpij maleństwo, zobaczymy się znowu jutro, a teraz będzie nad Tobą czuwać księżyc”. A teraz już tylko głosy naszych rodziców, te znajome słowa, które kołyszą nas do snu. Słuchamy bajek na dobranoc i tych kojących słów: „Dobranoc kochanie”. I łagodnie zapadamy w sen... Ale nagle.... Dochodzą do nas otaczające nas zewsząd dźwięki. Nasze oczy ponownie nabierają blasku, a na naszych buziach pojawia się uśmiech. Pokój wypełnia się muzyką przepięknych kołysanek. Wszystkie nocne stwory, wszystkie owce, których nie możemy policzyć, wszystkie gwiazdy rozświetlające nasze sny i cudowne wróżki wypełniają tę magiczną noc. Jeszcze chcemy nacieszyć się dniem, niech księżyc jeszcze troszkę poczeka i da nam przeżyć te najpiękniejsze chwile. I tylko wtedy, gdy ukołysały nas do snu dźwięki muzyki, kiedy pierwsze sny zagościły w naszej sypialni, powiemy: „Śpij słodko, mój księżycu”.

Kołysanki z Afryki, które są kanwą tej opowieści, poprowadzą widzów w magiczny świat i pokażą, jak księżyc czuwa nad nami, gdy słońce powie już dobranoc. Głosy artystów przeniosą nas w magiczną krainę snów...

wiek: 2+
czas trwania: 45 min

 

„Tradycyjny spektakl lalkowy Vitéz László”/"Vitéz László Tradícionális bábjáték" – Teatr Lalkowy BábSzínTér (Węgry)

www.babszinter.hu

dyrektor teatru: János Pályi

scenariusz: János Pályi
reżyseria: Ildikó Kovács
scenografia: Gyula Majoros
efekty specjalne na żywo: János Pályi
obsada: János Pályi

Tradycyjne węgierskie przedstawienia kukiełkowe wystawiane na targach najczęściej dotyczą przygód Vitéza László i Papriki Jancsi. Dzięki Henrikowi Keményemu, osiemdziesięciotrzyletniemu mistrzowi, Vitéz László wciąż jest jedną z najbardziej popularnych kukiełek na Węgrzech. Tradycję tę podtrzymuje János Pályi, którego umiejętności aktorskie i temperament zdecydowanie dodały tej postaci charakteru, co zostało dostrzeżone na licznych międzynarodowych festiwalach sztuki lalkarskiej.

Pewien młyn został opanowany przez duchy i demony, które nie pozwalają mleć pszenicy. Bez mąki nie ma chleba, a więc nie ma i życia (w języku węgierskim to samo słowo znaczy „życie” i „pszenica” – najważniejsze ze zbóż, z którego produkuje się chleb). Młynarz zwraca się do Vitéza László z prośbą o pomoc. Ten podejmuje się tej trudnej misji i bierze ze sobą worek pszenicy do zmielenia. Próbuje dostać się do młyna, lecz za każdym razem demony udaremniają jego starania; w pewnym momencie bohater musi stawić czoła samej śmierci. Wreszcie udaje mu się uwolnić młyn od demonów i zemleć zboże. Nieuczciwy młynarz próbuje go jednak oszukać i wymigać się od wypłaty nagrody, więc László musi dać nauczkę i jemu. Jednak prawdziwą nagrodą dla bohatera są gromkie brawa publiczności.

wiek: 0–99 lat
czas trwania: 35 min

 

„Złotowłosa”/"Zlatovláska" – Teatr Drak (Czechy)

www.draktheatre.cz

dyrektor teatru: Eliška Finková

scenariusz i reżyseria: Josef Krofta
scenografia: Marek Zákostelecký
muzyka: Jiři Vyšoglid
obsada: Dušan Hřebiček, Václav Poul, Jan Popela, Jiři Vyšohlid, Luděk Smadiš, Filip Huml

premiera: 7 listopada 2008 r.

Przedstawienie opiera się na powszechnie znanej baśni, którą reżyser przeniósł w nietypowe okoliczności. Akcja rozgrywa się w restauracji, na zapleczu której zebrała się grupa szefów kuchni. Jeden z nich, pochłonięty lekturą „Złotowłosej”, przypala cebulę. Z kolei służący George próbuje magicznego węża – dania, które pozwala królowi rozumieć mowę zwierząt. Aby ocalić życie, zaczyna szukać złotowłosej dziewicy wśród garnków, mikserów, łyżek, patelni i maszynek do mielenia mięsa. A sama Złotowłosa? Jest wyjątkowo apetyczna! Aktorzy tryskają poczuciem humoru i błyszczą umiejętnościami kulinarnymi. Podczas poszukiwań Złotowłosej gotowanie i smażenie na scenie trwa w najlepsze. Przedstawienie, choć skierowane do dzieci, przypadnie do gustu również rodzicom. Zwykłe i niezwykłe doświadczenia teatralne i zapachowe gwarantowane.

wiek: 6+
czas trwania: 60 min

 


Copyright 2014 (C) Korczak. Realizacja: MATEO