Kongres ASSITEJ
Pl  |  Eng
Festiwalowe Studio Internetowe


Warsztaty:
W ramach 18. Światowego Kongresu ASSITEJ i specjalnej edycji Festiwalu Korczak 2014

Rejestracja na warsztaty i seminaria dostępna online na stronie www.assitej2014.pl.
Żeby się zarejestrować wybierz opcję „Obserwator/Widz”.

Jeśli jesteś zainteresowany rejestracją grupową na warsztaty dla dzieci (10 i więcej osób), napisz do nas: tickets@assitej2014.pl

   

Warsztaty dla małych dzieci, Barbara Małecka
Warsztaty „Ruch budzi emocje”, Tristan Jacobs
Warsztaty improwizacji, Klancyk! Teatr Improwizowany
Warsztaty „Ciało/ruch/głos”, Teatr CHOREA
Warsztaty „Od pomysłu do realizacji”, Boris Caksiran
Warsztaty „Kreatywna interakcja – podejście integracyjne”, Daryl Beeton
Warsztaty improwizacji, Alan Pakosz, Michał Próchniewicz, Agata Słowicka, Tomasz Biskup (Grupa AD HOC)
Warsztaty improwizacji, Joanna Pawluśkiewicz
Warsztaty „Pisanie na temat niepełnosprawności”, Mike Kenny
Warsztaty dramaturgiczne dla polskich dramaturgów, Suzanne Lebeau
Warsztaty „Twórcze metody pracy”, Kjell Moberg (NIE Theatre)
Warsztaty audiodeskrypcji „Słowo zamiast oczu”, Robert Więckowski, Przemysław Zdrok (Fundacja Kultury bez Barier)
Warsztaty „Lwie, popatrz na mnie!”, Gisela Höhne
Warsztaty muzyczne dla dzieci, Teatr CHOREA
Warsztaty Tabu, María Inés Falconi, Vigdis Jakobsdottir
Warsztaty Small size „Wiele twarzy teatru dla najmłodszych”
Warsztaty „Mikrokosmos” dla dzieci, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego
Warsztaty po spektaklu „Farfalle”, Compagnia TPO
Warsztaty „Teatr i teksty w teatrze dla nastolatków”, Steve Ball, Carl Miller, Evan Placey
Warsztaty Teatru Forum połączone ze spektaklem „www.ja.net”, Maria Depta, Maria Kwiatek (Drama Way Fundacja Edukacji i Kultury)
Warsztaty „Język teatru lalek i jego zastosowanie”, Karina Miranda Reyes
Warsztaty dramaturgiczne, Maciej Wojtyszko
Warsztaty dla nauczycieli „Idea – Kreacja – Zespół”

IDEA

Warsztaty są naturalnym uzupełnieniem działań festiwalowych, a ich celem jest twórczy impuls do rozwoju, który zainspiruje zarówno dzieci, rodziców, jak i twórców teatralnych, nauczycieli
oraz pedagogów. Ważną ideą programu warsztatowego było utrzymanie wszelkich działań w bliskim kontakcie z praktyką teatralną, dlatego zwykle warsztat został powiązany ze spektaklem. Takie działanie dało szansę na prezentacje pewnej idei lub też metody pracy w praktyce.

 

Warsztaty dla małych dzieci, Barbara Małecka

Wiek uczestników: 4–6 lat oraz 6–9 lat
Cykl warsztatów, których celem jest inicjowanie twórczości dzieci i wspieranie ich kreatywności. Warsztaty to przede wszystkim wspólne działanie, zabawa i podróż w głąb dziecięcej wyobraźni. To także okazja do przyjrzenia się ważnym sprawom oraz trening umiejętności współpracy. Punktem wyjścia dla każdego spotkania będą różnorodne działania plastyczne, a podstawą całego cyklu – techniki teatralne, których odkrywanie pozwoli uwolnić twórczą ekspresję dzieci.

Warsztaty dla małych dzieci „Małe czy duże?”
4–6 lat (z rodzicami)
Jak mały jest najmniejszy człowiek świata? Czy wieloryb jest większy od taty? Podczas warsztatów rozmawiać będziemy o rozmiarach, czytać przygody Pana Maluśkiewicza i ciężko pracować przy tworzeniu postaci z wiersza Tuwima. Każdy uczestnik opuści spotkanie z własnym zestawem lalek do spektaklu, który zaprezentuje w domu. A kto w nim wystąpi? To jasne – mały człowieczek i wielki wieloryb!
Do udziału w warsztatach dla najmłodszej grupy (4–6 lat) zapraszamy również rodziców. Każda chwila wspólnej zabawy z dzieckiem to cenne doświadczenie i sposób na zacieśnianie więzi.

Warsztaty dla małych dzieci „Chcemy latać!”
6–9 lat
Spotkanie warsztatowe będzie okazją do przyjrzenia się doskonałości lotu ptaka – mechanice ruchu skrzydeł, budowie ciała. Spróbujemy odtworzyć je, animując stworzone przez siebie formy ptaków. Poprzez wspólną pracę budować będziemy autonomiczny ptasi świat, w którym każdy może opowiedzieć swoją własną historię.

Warsztaty dla małych dzieci „Marionetka – lalka na smyczy”
6–9 lat
Marionetka jest lalką teatralną z wielowiekową tradycją. Czy przekazana w ręce dzieci może konkurować z zabawkami kupionymi w sklepie? Podczas warsztatów dzieci wykonają marionetki-psy, wykorzystując różne techniki plastyczne. Z papieru i tkanin powstaną wyjątkowe stworzenia – chętne do zabawy, bardzo posłuszne i niezwykle sympatyczne. Razem tchniemy w nie życie i... nauczymy kilku sztuczek.

Warsztaty dla małych dzieci „Wyśnione domki”
6–9 lat
Kim są mieszkańcy wyśnionego domku? Jak wyglądają? Co lubią? I wreszcie – jak wygląda ich dom i gdzie się znajduje? Podczas warsztatów każdy młody konstruktor będzie miał okazję nadać realny kształt swoim szalonym pomysłom! Zbudujemy makiety wyśnionego domu i stworzymy jego maleńkich mieszkańców.

OSOBA PROWADZĄCA:
Barbara Małecka – teatrolog, producent i kurator wydarzeń artystycznych. Absolwentka Wiedzy o teatrze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2009 roku współpracuje z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, jest kuratorem projektu Sztuka Szuka Malucha, zajmuje się promocją nowej polskiej dramaturgii, współtworzy program Biennale Sztuki dla Dziecka. Aktualnie związana z Miejskim Teatrem Miniatura w Gdańsku. Prowadzi liczne warsztaty twórcze dla dzieci. Autorka scenografii do spektaklu „brzUCHO” we Wrocławskim Teatrze Lalek.

 

 

Warsztaty „Ruch budzi emocje”, Tristan Jacobs

Uczestnicy: młodzież, praktycy

Warsztaty wprowadzą młodych wykonawców w tematykę teatru wizualnego jako formy komunikacji. Będą skupione na obrazach i ciele jako narzędziach tworzących znaczenie i tekst, będących alternatywą wobec słów. Tristan Jacobs zainspirowany propozycją Drewa Richardsona, który zachęcał do zapisywania scenariuszy wizualnych przedstawień teatralnych za pomocą rysunków i szkiców, postanowił zbadać wykorzystanie ilustracji jako narzędzi do snucia opowieści w teatrze bez słów. Szczególnie interesowały go kwestie dialogów i wielości oraz stworzenie sztuki teatralnej, która wykorzystywałaby „komunikację hybrydową”, łącząc na scenie muzykę, malarstwo i performance. Warsztat powstał z inspiracji twórczością Jacquesa Le Coqa oraz innych twórców czerpiących ze sztuk wizualnych.

„Istnieją trzy maski: ta, którą wydaje się nam, że jesteśmy, ta, którą naprawdę jesteśmy oraz ta, która jest wspólna nam wszystkim”.
Jacques Le Coq, The Moving Body

  • Część pierwsza opiera się na konstrukcji znaczeń w milczeniu oraz posługiwaniu się nieistniejącym językiem. Performatywne gry i techniki poprowadzą uczestników ku lepszemu rozumieniu natury komunikacji. Nauka współpracy wymaga gotowości i chęci do otwarcia się i zabawy. Wszystkie ćwiczenia w tej sesji mają na celu przygotować grupę do drugiej części.
  • W drugiej części zostanie uwolniony potencjał ekspresji. Ten pełen zabawy warsztat zmierza ku otwarciu ciała i umysłu tak, by zachęcić do komunikacji między różnymi maskami różnych ludzi. Wprowadza techniki rozwijania pracy z maskami oraz charakteryzacji, skupione wokół ciała jako jedynego — milczącego — narzędzia wyrazu.

OSOBA PROWADZĄCA:
Tristan Jacobs – związany z Masidale Productions – Rhodes University South Africa, ukończył Rhodes University z wyróżnieniem, aktor, pisarz, performer, jest koordynatorem programu dla młodych dramaturgów prowadzonego w Kapsztacie (RPA).

 

 

Warsztaty improwizacji, Klancyk! Teatr Improwizowany

Wiek uczestników: 12–16 lat

Warsztaty improwizacji łączą w sobie ćwiczenia typowe dla treningów teatralnych oraz gry na kreatywność i wyobraźnię. W efekcie powstają zajęcia, które w swobodnej atmosferze pozwalają rozwijać rozmaite umiejętności (takie jak pewność siebie, umiejętność współpracy i zdolności komunikacyjne), a jednocześnie ich atmosfera sprawia, że są przede wszystkim dobrą zabawą. Improwizatorzy Teatru Klancyk! przez różnorodne ćwiczenia rozwijają kreatywność oraz uczą współpracować. Nauka odbywa się poprzez ćwiczenia z opowiadania historii, opowiadania w konwencji, odgrywanie scen oraz inne formy improwizacji fabularnej.

PROWADZĄCY:
Klancyk! Teatr Improwizowany – jedna z pionierskich grup impro w Polsce. Autorskie komediowe spektakle, powstające na bieżąco, bez przygotowania i zainspirowane podpowiedzią publiczności, można oglądać w warszawskich klubach od 2006 roku. Klancyk! jest prekursorem warszawskiej teatralnej formy, polegającej na zespołowym budowaniu spektakli bez scenariusza, na bazie sugestii publiczności. Improwizacja przyjmuje różne formy – od spektakli skeczowych po długie dramatyczne przedstawienia. Cechą wspólną jest współpraca przynajmniej dwóch aktorów oraz tworzenie fabuły na bieżąco. Klancyk! działa też w przestrzeni publicznej, pisze, koncertuje, realizuje słuchowiska i filmy, prowadzi warsztaty improwizacji. Grupa występowała na przeglądach i festiwalach w całym kraju.

 

 

Warsztaty „Ciało/ruch/głos”, Teatr CHOREA

Uczestnicy: aktorzy, tancerze, muzycy, instruktorzy teatralni, amatorzy pasjonujących się teatrem, muzyką i tańcem

Warsztaty Teatru CHOREA to intensywny trening aktorski. Koncentrują się na uruchamianiu „organiczności” aktora przez pracę z ciałem, ruchem, głosem, rytmem i muzyką oraz na łączeniu wszystkich tych form ekspresji w jeden strumień działania. Warsztat skupia się również na intensywnej pracy z partnerem i wielowątkowej pracy z grupą – aktorem zbiorowym.

W metodzie pracy CHOREI obecne są dwa główne wyznaczniki: intensywność i ryzyko – zarówno fizyczne, jak i to wynikające z konieczności przełamywania własnych ograniczeń i przekraczania własnych możliwości. Warsztaty CHOREI wykraczają poza prezentowanie i uczenie technik. Prowadzą do uruchomienia kreatywności każdego z uczestników oraz stworzenia dynamicznego twórczego spotkania i autentycznego artystycznego wydarzenia.

Program warsztatów:

Praca z ciałem:

  • intensywny trening fizyczny z elementami akrobatyki, sztuk walki i współczesnych form tańca,
  • praca z partnerem i przestrzenią, nauka asekuracji,
  • praca nad świadomością własnego ciała i świadomością pracy w grupie,
  • praca nad dynamiką i ekspresją ruchu, umiejętnością koncentracji i improwizacji,
  • nauka układów choreograficznych inspirowanych ikonografią antyczną i ikonografią współczesnych mitów kulturowych, połączoną z intensywną pracą z rytmem i muzycznością.

Praca z głosem:

  • rozwijanie naturalnych możliwości wokalnych, nauka swobodnego operowania głosem,
  • poznawanie podstawowych technik i ćwiczeń wokalnych i oddechowych,
  • uruchamianie rezonatorów, praca nad barwą głosu, fenomenami głosowymi i ozdobnikami,
  • tworzenie złożonych współbrzmień harmonicznych, praca z półtonami,
  • nauka pieśni polifonicznych z różnych tradycji w opracowaniach muzyków CHOREI.

Praca z rytmem:

  • praca z rytmami nieparzystymi,
  • uruchamianie muzyczności całego ciała i muzyczności grupy,
  • wypracowywanie wspólnego rytmu i pulsu grupy w działaniu,
  • praca ze złożonymi ćwiczeniami koordynacyjno-rytmicznymi, tworzenie na ich podstawie układów ruchowych przy równoczesnym wykonywaniu pieśni.

PROWADZĄCY:
Teatr CHOREA – Stowarzyszenie Teatralne CHOREA działa od 2004 roku, należą do niego muzycy, śpiewacy, kompozytorzy, tancerze, plastycy, aktorzy, praktycy i teoretycy skupiający swoją działalność wokół sztuki teatru. Zespół koncentruje się na problematyce i kondycji współczesnego człowieka – inspiruje się wielkimi reformatorami teatru: Kantorem, Wyspiańskim, Grotowskim, czy wielkimi myślicielami i artystami np. Wittgensteinem, Herbertem, Artaudem, tworząc własną metodę pracy i nowy sposób tworzenia współczesnego teatru. Twórcy CHOREI deklarują artystyczne podejście do zagadnienia Antyku i na jego bazie tworzą oryginalną metodę pracy, łączącą formy współczesnego teatru: nowatorskie techniki ruchu i tańca, nowoczesną muzykę oraz współczesny materiał literacki według idei antycznej trójjedni. W teatralnym działaniu, wyrażonym nowatorskimi środkami scenicznymi, poszukują form aktywności źródłowej i naturalnej.


 

Warsztaty „Od pomysłu do realizacji”, Boris Caksiran

Uczestnicy: reżyserzy, choreografowie, aktorzy

Trzydniowe warsztaty dla jednej grupy o pracy z grupami defaworyzowanymi.

KONCEPT dla dzieci (taniec i teatr)
Warsztat będzie składać się z zajęć z techniki na poziomie średniozaawansowanym, sesji improwizacji oraz wspólnego szukania sposobów na rozwinięcie pomysłów do realizacji na scenie, prób określenia stylów, szukania znaczenia aktu/tańca i szeroko pojętego konceptu. Uczestnicy dowiedzą się, jak wykorzystywać dramaturgię i storytelling w teatrze dla dzieci oraz jak stosować podstawy technik teatralnych do zbudowania innej z psychologicznego punktu widzenia struktury komunikacji na scenie, w dialogu z publicznością. Na zakończenie warsztatu wykonana praca zostanie podsumowana i przedstawiona w formie prostych pomysłów na przedstawienia, które będą czerpać z wiedzy na temat psychologii dziecięcej oraz wprowadzać tematykę odmienności — m.in. niepełnosprawności, różnych wyznań czy nierówności społecznych. Uczestnicy warsztatu będą mogli poznać pełne spektrum twórczych i strukturalnych zagadnień, z którymi każdy twórca teatralny musi się zmierzyć.
Materiałem do pracy będzie „Czarnoksiężnik z Krainy Oz”, skupimy się zaś szczególnie na próbie zrozumienia zła i jego przemiany.

OSOBA PROWADZĄCA:

Boris Caksiran – choreograf, projektant kostiumów, scenograf, malarz i reżyser teatralny realizujący liczne projekty w Polsce i za granicą. Dyplom z malarstwa i projektowania kostiumów uzyskał w Akademii Sztuk Pięknych w Belgradzie, a następnie pogłębiał wiedzę z tych dziedzin w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych. Obecnie jest dyrektorem artystycznym ERGstatus Dance Theatre w Belgradzie. Od 1996 roku pracuje jako gościnny wykładowca i choreograf w jednej z najlepszych szkół tańca współczesnego w Izraelu — MASPA (Mateh Asher School of Performing Arts). Od 1995 do 2000 roku prowadził Program Projektów Niezależnych podczas Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego w Bytomiu. W latach 1999-2002 Boris Caksiran prowadził warsztaty teatralne w Parmie, Neapolu i Cecinie. Członek IIAN (International Inclusive Art Network).

 

 

Warsztaty „Kreatywna interakcja – podejście integracyjne”, Daryl Beeton

Uczestnicy: dorośli, praktycy

Prezentacja połączona z warsztatami dyskusyjnymi.

Podczas warsztatów zostanie zaprezentowane podejście Teatru Kazzum do wspólnego tworzenia w ramach teatru interakcyjnego. Uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób współpraca pomiędzy niepełnosprawnymi twórcami i młodymi widzami umożliwia dzieciom i młodzieży spojrzenie na teatr oraz zrozumienie otaczającego ich świata w zupełnie nowy sposób. Teatr Kazzum jest teatrem integracyjnym, współpracującym z niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi artystami, widzami i uczestnikami.

OSOBA PROWADZĄCA:
Daryl Beeton – dyrektor artystyczny Kazzum Young People’ Theatre. Członek zarządu IIAN (International Inclusive Art Network). Od 2010 r. lider Independent Streets Arts Network, która zrzesza liderów i animatorów, tworzących i wystawiających dzieła na wolnym powietrzu. Ostatnio otrzymał również Nagrodę Action for Children’s Arts Members za swoje zaangażowanie we wzbogacanie życia dzieci poprzez sztukę.

 

 

Warsztaty improwizacji, Alan Pakosz, Michał Próchniewicz, Agata Słowicka, Tomasz Biskup
(Grupa AD HOC)

Wiek uczestników: 6–10 lat oraz 12–15 lat

Doświadczeni improwizatorzy wprowadzą uczestników w tajniki sztuki improwizacji, która jest doskonałym i nowatorskim sposobem ćwiczenia umiejętności interpersonalnych i społecznych. Zajęcia otwierają na sytuacje nietypowe i uczą, jak szybko podejmować decyzje i precyzyjnie formułować myśli. Warsztaty improwizacji dla dzieci i młodzieży składający się głównie z ćwiczeń integrujących, mających charakter zabawy i rozwijających kreatywność dziecka. Warsztaty pomagają przełamać nieśmiałość i nawiązywać relacje w grupie. W trakcie warsztatów dzieci uczą się podstawowych zasad improwizacji scenicznej i występów na scenie przed publicznością.

PROWADZĄCY:
Zajęcia prowadzą członkowie krakowskiego Kabaretu PUK – ciekawe osobowości sceniczne, założyciele jednej z pierwszych grup improwizujących w Polsce – AD HOC. Trenerzy są z zawodu aktorami, improwizatorami i kabareciarzami. Warsztaty aktorskie i improwizacyjne prowadzą od 2009 roku. Liderem grupy jest Alan Pakosz – polski artysta kabaretowy, autor tekstów oraz członek Kabaretu PUK oraz Grupy AD HOC, założyciel Grupy Teatralnej Quorthon. Na stałe współpracuje z Teatrem KTO w Krakowie.

 

 

Warsztaty improwizacji, Joanna Pawluśkiewicz


Wiek uczestników: 11–13 lat

Nauka improwizacji rozwija wszystkie te dziedziny, na które nie zwraca się uwagi w czasie nauki w szkole: w czasie lekcji najczęściej chodzi o pamięciowe opanowanie materiału, dyscyplinę i aktywność w klasie – ale tylko taką akceptowaną przez nauczyciela. A tymczasem nie do tego powinno się sprowadzać odbierane przez dziecko wykształcenie.

Nauka improwizacji pomaga w nauce aktywnego słuchania, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, uczy, jak być otwartym na pomysły, szybko reagować, używać wyobraźni, współpracować, posługiwać się właściwie swoimi emocjami, angażować się, a także jak zdawać sobie sprawę z tego, co dzieje się dookoła nas.

W improwizacji teatralnej improwizatorzy uczeni są, jak spontanicznie reagować na pomysły oraz sugestie publiczności. Opierają swoje przedstawienia na zaufaniu, na sobie nawzajem. Każdy z nas ma w sobie te umiejętności, ale nie ćwiczymy ich i zapominamy. Nie korzystamy z nich w takim samym stopniu jak wtedy, kiedy byliśmy dziećmi.

Dzieci są najlepszymi improwizatorami – mają wyobraźnię, nie wstydzą się, nie oceniają. Nie boją się podejmować ryzyka. Po prostu bawią się na całego w danej chwili. I właśnie to trzeba pielęgnować w dzieciństwie. Doświadczenie i wiedza, jaką dzieci mogą osiągnąć w czasie warsztatów improwizacji, wzbogaci je na wiele różnych sposobów.

Improwizacja:

  • poprawi pewność siebie,
  • rozwinie umiejętność wystąpień publicznych,
  • rozwinie umiejętności aktorskie,
  • rozwinie umiejętności społeczne,
  • pozwoli na zapoznanie się z techniką „burzy mózgów”,
  • udoskonali umiejętności słuchania i obserwacji,
  • udoskonali umiejętność kreatywnego myślenia,
  • udoskonali umiejętność szybkiego podejmowania decyzji.

OSOBA PROWADZĄCA:
Joanna Pawluśkiewicz pisarka, scenarzystka, improwizatorka (Teatr Improwizacji Hulaj). Autorka powieści Pani na domkach i Telenowela, współautorka projektu Nowe Legendy Miejskie. Stypendystka programu Homines Urbani oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współpracuje z HBO (serial Bez Tajemnic). Uczennica Second City w Chicago (szkoła komediowa), współpracuje z Klubem Komediowym w Warszawie.

 

 

Warsztaty „Pisanie na temat niepełnosprawności”, Mike Kenny

Uczestnicy: dorośli, praktycy

Prezentacja połączona z warsztatami dyskusyjnymi.

„W 1997 r. napisałem sztukę Stepping Stones dla widzów w każdym wieku ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Reżyserka sztuki, Jenny Sealey, była organizatorką ceremonii otwarcia igrzysk paraolimpijskich w Londynie. Warsztaty te mają na celu udzielenie odpowiedzi na pytania, które zadano nam w czasie tego procesu, a także przyjrzeniu się samym odpowiedziom. Od tego czasu zadano wiele nowych pytań i udzielono nowych odpowiedzi. Te warsztaty mają na celu ich zanalizowanie. Poruszone zostaną następujące zagadnienia: pisanie dla artystów niepełnosprawnych; pisanie dla młodych widzów z niepełnosprawnością; pisanie o niepełnosprawności”.
Mike Kenny

OSOBA PROWADZĄCA:
Mike Kenny – swoją karierę teatralną zaczynał jako aktor-nauczyciel w West Yorkshire Playhouse.Zajmował się tworzeniem przedstawień i sztuk teatru uczestnictwa dla uczniów szkół w Leeds. Obecnie jest jednym z wiodących dramaturgów zajmujących się twórczością dla młodzieży i ich rodzin. Jest laureatem Nagrody im. Briana Waya dla najlepszej nowej sztuki przyznawanej przez Arts Council Children za Stepping Stones. „The Independent” umieścił go na liście dziesięciu najlepszych żyjących dramaturgów w Wielkiej Brytanii. W 2013 roku otrzymał Honorowy Doktorat Uniwersytetu w Nottingham.

 

 

Warsztaty dramaturgiczne dla polskich dramaturgów, Suzanne Lebeau

Uczestnicy: polscy dramaturdzy, pisarze

Warsztaty „Opowieść o kontekście globalnym” są przeznaczone dla polskich twórców. Jednym z bardziej niezwykłych odkryć jest to, że dzieci to nie mniej, nie więcej, tylko ludzkie istoty, które stają przed takimi samymi wielkimi pytaniami egzystencjalnymi, co dorośli. Dzieci też odczuwają silne i złożone emocje oraz mierzą się z pytaniami i wątpliwościami natury filozoficznej i etycznej. To należy odkryć i zrozumieć, a następnie zmienić nasz sposób myślenia o sztuce i o najmłodszych. W trakcie warsztatu będziemy wykonywać proste ćwiczenia, które uzmysłowią, do jakiego stopnia dzieciństwo stanowi ważny i decydujący okres życia. Dzięki temu można dokładnie poczuć, w jaki sposób doświadczenia najwcześniejszych lat stają się fundamentem dla okresu nastoletniego i dla dorosłego życia… Głównym tematem warsztatów będzie nasz sposób postrzegania, myślenia oraz pisania dla dzieci oraz wykazanie, jak samo słowo „dziecko” wywołuje świadomą lub podświadomą cenzurę oraz autocenzurę we wszystkich aspektach sztuki (temacie, słowach, opowiadaniu, postaciach), zwłaszcza kiedy pomijamy największe siły teatru – identyfikację i katharsis.

OSOBA PROWADZĄCA:
Suzanne Lebeau – kanadyjska dramatopisarka, autorka sztuk dla młodych widzów. Początkowo swoją przyszłość zawodową wiązała z aktorstwem. Jednak po założeniu wspólnie z Gervaisem Gaudreault Teatru Le Carrousel w 1975 roku stopniowo zaczęła wycofywać się z pracy na scenie na rzecz dramatopisarstwa. Dziś na jej dorobek twórczy składa się: 27 autorskich sztuk, 3 adaptacje oraz liczne tłumaczenia. Należy do najczęściej wystawianych dramaturgów z Quebecu — jej sztuki doczekały się 140 adaptacji na wszystkich kontynentach. Teksty jej autorstwa zostały przetłumaczone na 20 języków i wydane w wielu krajach.

 

 

Warsztaty „Twórcze metody pracy”, Kjell Moberg (NIE Theatre)

Uczestnicy: dorośli, praktycy

NIE Theatre (New International Encounter) to norwesko-angielska kompania teatralna znana na całym świecie z nowatorskiego podejścia do młodego widza. Produkcje NIE są pełne poczucia humoru, ale i głębokiego sensu. Ważnym elementem ich twórczości jest aspekt wizualny sztuk, ale jednocześnie ich wyrazistość i prostota.

Podczas warsztatu odbędzie się praca z grami, teatrem fizycznym, muzykalnością oraz działaniem w grupie. Skupienie na tych tematach pozwoli uczestnikom uzyskać wgląd w ich wykorzystanie przez grupę NIE do tworzenia charakterystycznych spektakli. Punkt wyjścia dla teatralnych scenek stanowią gry, są też doskonałymi narzędziami do ćwiczenia współpracy oraz zrozumienia specyfiki pracy w chórze.

OSOBA PROWADZĄCA:
Kjell Moberg reżyser, dramaturg oraz dyrektor artystyczny NIE Theatre. Obecnie jest dyrektorem artystycznym teatru Performing Arts Østfold w Norwegii. Wyreżyserował wiele przedstawień w Norwegii i innych krajach oraz prowadził warsztaty dla reżyserów i aktorów. Kjell Moberg jest reżyserem spektaklu „Muzeum wspomnień”, który zostanie zaprezentowany podczas Kongresu i Festiwalu.

 

 

Warsztaty audiodeskrypcji „Słowo zamiast oczu”, Robert Więckowski, Przemysław Zdrok (Fundacja Kultury bez Barier)

Uczestnicy: młodzież niedowidząca i niewidoma

Warsztaty integracyjne dla młodzieży niedowidzącej i niewidomej oraz dla dzieci widzących. Zajęcia mają na celu zapoznanie się z problemami osób niewidomych, w tym przede wszystkim uświadomienie istnienia barier, które utrudniają niepełnosprawnym kontakt ze sztuką. Uczestnicy dowiedzą się, jak dzięki audiodeskrypcji mogą oni oglądać filmy, spektakle teatralne oraz eksponaty w muzeach. Ponadto dzieci same spróbują swoich sił jako audiodeskryptorzy. Stanie się to okazją do rozwijania spostrzegawczości oraz do ćwiczenia umiejętności tworzenia zwięzłego, a zarazem bogatego w treść opisu świata. Dokonana podczas tworzenia audiodeskrypcji analiza dzieła sztuki pod kątem jego dostępności dla osób niewidomych pozwoli na dostrzeżenie specyfiki tworzywa filmowego, teatralnego i plastycznego.

OSOBY PROWADZĄCE:
Robert Więckowski – osoba niedowidząca, dziennikarz, redaktor portalu www.kulturabezbarier.org, filolog polski, badacz literatury polskiej i kultury żydowskiej, jej recepcji w Polsce, wybrany do zespołu sterującego przy Społecznej Radzie Kultury m. st. Warszawy, współautor Zasad tworzenia audiodeskrypcji, od 2009 roku konsultant skryptów audiodeskrypcji przygotowywanych do filmów, spektakli teatralnych i wystaw muzealnych, prowadzi szkolenia z audiodeskrypcji oraz obsługi osób z niepełnosprawnością w instytucjach kultury.

Przemysław Zdrok – ukończył teatrologię i polonistykę oraz podyplomowe studia tłumaczenia audiowizualnego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracował jako redaktor i korektor książek. Od 2011 roku zajmuje się audiodeskrypcją. Współpracuje z Fundacją Kultury bez Barier oraz Fundacją Siódmy Zmysł. W ramach projektu Poza Ciszą i Ciemnością opracował audiodeskrypcję kilku spektakli Teatru Nowego, Teatru Polskiego i Teatru Animacji w Poznaniu oraz Teatru im. Słowackiego w Krakowie. W swoim audiodeskrypcyjnym dorobku ma także filmy fabularne (m.in. Chce się żyć, Jesteś Bogiem, Felix, Net i Nika) oraz seriale dla dzieci (m.in. Kaijudo. Mistrzowie pojedynków, Troskliwe misie). Tworzył również opisy ilustracji prasowych dla Kiosku 
z Prasą dla Osób Niewidomych płockiego Stowarzyszenia De Facto.

 

 

Warsztaty „Lwie, popatrz na mnie!”, Gisela Höhne

Uczestnicy: dorośli, praktycy

Wszyscy żyjemy z wieloma uprzedzeniami i sądami dotyczącymi tego, kim jesteśmy i kim są inni. Wciąż musimy konfrontować się z rzeczywistością. Odgrywanie ról w teatrze stwarza szansę poznania własnych umiejętności zarówno osobom pełnosprawnym, jak i niepełnosprawnym. Podczas warsztatu odgrywana będzie w kilku formach scena z Hamleta Williama Szekspira.

OSOBA PROWADZĄCA:
Gisela Höhne – urodzona w Niemczech aktorka i teatrolog. W 1987 roku założyła cyrk, który współtworzyły niepełnosprawne umysłowo dzieci. Impulsem do takiego działania były narodziny jej syna Moritza, który cierpi na zespół Downa. Wspólnie ze swoim partnerem założyła Teatr Sonnenuhr, który w 2012 roku został przemianowany na Teatr Ramba Zamba. Teatr ten określany jest przez krytyków jako jeden z najbardziej inkluzywnych teatrów w Niemczech. W 2009 roku otrzymała odznaczenie Bundesverdienstkreuz am Bande za pracę na rzecz emancypacji społecznej i artystycznej osób niepełnosprawnych.

 

 

Warsztaty muzyczne dla dzieci, Teatr CHOREA

Wiek uczestników: 7–11 lat

Pięciodniowe warsztaty wokalne zakończone występem podczas uroczystego zamknięcia Festiwalu i koncertu „Lulabajki” w Teatrze Dramatycznym.

Nocne marki! Ranne ptaszki! Zapraszamy na niezwykły koncert między jawą a snem, między baśnią a codziennością, między dzieciństwem a dorosłością, wśród barwnych obrazów i kołyszących dźwięków. Kołysanki, bajki, muzyczne opowiastki, na poważnie, na wesoło…

Jaki zapach ma noc? Gdzie odpoczął deszcz? Kto uśpił echo? Czy można popłynąć na srebrnym księżycu? Czy lisy ziewają? Gdzie leży zaświat? Czy król chodzi spać ostatni? Jakie kolory mają nocne motyle? Kto w nocy łazi po strychu? Co robi kogut, gdy nie pieje? Tuż przed snem rozgrywa się mnóstwo dziwnych historii. Dzieci marzą o lataniu, a dorośli o chwili dla siebie lub o maszynie do rozwiązywania najtrudniejszych problemów. Duzi i Mali czekają na moment, kiedy do łóżka spływają marzenia. Wszystko się wycisza i uspokaja. Wchodzimy w świat wyobrażeń, kołysanek, bajek i baśni. Ten czas to tylko chwila. My jednak spróbujemy w tym świecie zostać na dłużej.

OSOBY PROWADZĄCE:
Tomasz Krzyżanowski – kompozytor, aranżer, producent i multiinstrumentalista. Komponuje muzykę do spektakli teatralnych, filmów oraz projektów artystycznych. Na stałe współpracuje z Teatrem CHOREA w Łodzi, w którym od 2004 roku kieruje pracą muzyczną. Wraz z członkami CHOREI regularnie prowadzi warsztaty muzyczno-teatralne na całym świecie dla aktorów, muzyków, tancerzy i performerów (m.in. w RedCat i Calarts w Los Angeles, Europejskie Centrum Kultury w Delfach, Meyerhold Centre w Moskwie, Teatrze Atalaya w Sewilli). Od 2011 roku kieruje Wielkim Chórem Młodej CHOREI.

Kuba Pałys – instrumentalista, absolwent wydziału Jazzu i Muzyki Estradowej. Wokalnie doskonalił się w Polsce, USA i Brazylii pod okiem wybitnych nauczycieli, takich jak Dean Kaelin, Wendy Parr, Sonia Lachowolska, Regina Machado, Rafa Barreiros, Andres Martorell, Bartek Caboń. Współpracuje ze Studiem Wokalnym VOICE&MORE i Teatrem CHOREA. Stypendysta Klubu Rotary na wydziale muzyki Santa Marcelina w Sao Paulo w Brazylii. Od 2008 roku zagrał w Polsce kilkadziesiąt koncertów w towarzystwie brazylijskich muzyków (Sambosa, Brazylia Śpiewana Projekt, Barbosa Trio, Tó Brandileone).

Milena Kranik – z wykształcenia pedagog. Jej największą pasją jest muzyka, a w szczególności pieśni z różnych stron świata. Od 2010 roku śpiewa w rdzennych językach ludów Mande. Występowała u boku znakomitych muzyków, takich jak Adama Bilorou Dembele, grała w zespole City Bum Bum. Śpiewa w Wielkim Chórze Młodej CHOREI i współpracuje z Teatrem CHOREA, z którym zrealizowała między innymi projekt Gilgamesz. Współprowadzi warsztaty muzyczne dla dorosłych i dzieci w Akademii Rytmu Folk'n'Roll.

 

 

Warsztaty Tabu, María Inés Falconi, Vigdis Jakobsdottir

Uczestnicy: praktycy, pedagodzy, nauczyciele, instruktorzy teatralni

Warsztat poświęcony tabu w sztuce. Artyści poprzez stawianie sobie pytań o to, co najtrudniejsze i najbardziej intymne na scenie, stają wobec swoich ograniczeń. Refleksja o tym, o czym nigdy nie odważyliby się opowiedzieć w swojej pracy teatralnej dla dzieci, prowadzi do weryfikacji swoich ról i uprzedzeń.

Praktyka pozwoli na refleksję.
Gra da możliwość dialogu.
Dialog z młodą widownią doprowadzi do zrozumienia.

OSOBY PROWADZĄCE:
María Inés Falconi – argentyńska dramatopisarka i reżyserka od lat zajmująca się twórczością dla młodzieży, charyzmatyczna nauczycielka i warsztatowiec, współpracuje na stałe z kilkoma teatrami w Buenos Aires.

Vigdis Jakobsdóttir – islandzka reżyserka i organizatorka Festiwalu Twórczości dla Młodych Widzów Islandii, współpracuje z Narodowym Teatrem Islandii, zrealizowała również wiele produkcji dla teatru niezależnego.

 

 

Warsztaty Small size „Wiele twarzy teatru dla najmłodszych”

Uczestnicy: artyści, nauczyciele, pedagodzy

Zajęcia prowadzone przez artystów z różnych grup teatralnych, należących do Artistic International Association Small size. Teoretyczno-praktyczne warsztaty obejmować będą przykłady oraz zajęcia praktyczne, które mają na celu zaprezentowanie potencjału teatru dla najmłodszych w poszukiwaniach artystycznych. Po trzech warsztatach 28 oraz 29 maja odbędzie się godzinna dyskusja, mająca na celu podzielenie się doświadczeniem z poszczególnych warsztatów.

Środa, 28 maja, 10:00–13:00

  • „Dźwięk światła”(teatr i światło) – Andrea Buzzetti, La Baracca – Testoni Ragazzi (Włochy)
  • „Lustro” (teatr i materiały) – Barbara Kölling, HELIOS Theater (Niemcy)
  • „Przedmiot dźwięku lub dźwięki przedmiotów” (teatr i przedmioty) – Karel Van Ransbeeck, Theater De Spiegel (Belgia)

13:15–14:15 Spotkanie i dyskusja uczestników warsztatów Small size
Osoba prowadząca: Katariina Metsälampi, Annantalo Arts Centre (Finlandia)

Czwartek, 29 maja, 10:00–13:00

  • „Muzyka w teatrze dla dzieci” (teatr i muzyka) – János Novák, Kolibri Theatre (Węgry)
  • „Cienie i wspomnienia” (muzyka i taniec) – Myrto Dimitriadou, Toihaus Theater (Austria)

13:15–14:15 Spotkanie i dyskusja uczestników warsztatów Small size
Osoby prowadzące: Jo Belloli, Polka Theatre (Wielka Brytania), Lali Morris, Baboró Galway International Children's Festival (Irlandia)

SZCZEGÓŁOWY OPIS WARSZTATÓW

Środa, 28 maja, 10:00– 13:00

  • Dźwięk światła”(teatr i światło) – Andrea Buzzetti, Luciano Cendou, La Baracca – Testoni Ragazzi (Włochy)

Każdego ranka budzi nas ze snu delikatne i łagodne światło zaglądające przez okno. Czasami jednak to nie światło nas budzi, ale dźwięk. Chcemy odbudować nasze przerwane sny, łącząc te dwa elementy. Muzyka może być delikatna lub dominująca, głośna lub cicha, szybka lub wolna. To samo tyczy się światła: łagodne lub ostre, pulsujące lub stałe, widoczne lub ukryte. Wyruszymy w eksperymentalną podróż, w trakcie której oba te elementy będą się nawzajem przenikać i przekazywać uczucia i pasje, bez potrzeby używania słów. Poznamy rodzaje oświetlenia stosowanego w teatrze i wykorzystamy je, aby stworzyć nową atmosferę i przestrzeń, przez którą będziemy podróżować i którą ożywimy tak, aby opowiedziała nam różne historie.

Andrea Buzzetti i Luciano Cendou – projektanci, aktorzy i autorzy spektakli dla najmłodszych. Wspólnie z innymi członkami La Baracca zrealizowali projekt Teatr i światło, łączący badania z praktyką. Projekt zaadresowany dla najmłodszych rozpoczął się 6 lat temu i miał na celu znalezienie nowych form interakcji pomiędzy światem teatru i technikami oświetlenia.

  • „Lustro” (teatr i materiały) – Barbara Kölling, HELIOS Theater (Niemcy)

Warsztaty poświęcone roli materiałów w teatrze. Uczestnicy będą pracować z lustrem, samodzielnie i z innymi. Zobaczymy, jakie to może dać możliwości.

Barbara Kölling – reżyserka przedstawień dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Wielokrotnie współpracowała z lalkarzami, kompozytorami, tancerzami, choreografami i aktorami. W 2005 r. rozpoczęła pracę nad projektem artystycznym związanym z teatrem dla najmłodszych, od tamtej pory stworzyła wiele produkcji, a także prowadziła w tym obszarze badania w Niemczech i za granicą.

  • „Przedmiot dźwięku lub dźwięki przedmiotów” (teatr i przedmioty) – Karel Van Ransbeeck, Theater De Spiegel (Belgia)

Jak można wykorzystać codzienne przedmioty i muzykę w teatrze? Jak można sprawić, że dana rzecz stanie się postacią lub baśniowym instrumentem? Jak możemy tchnąć życie w proste przedmioty? Jak można odnaleźć dźwięk w takich przedmiotach i sprawić, że nawiążą interakcję z dziećmi?

Karel Van Ransbeeck – lalkarz, reżyser i dyrektor artystyczny Theater De Spiegel. Wychowywał się w teatrze założonym w 1965 roku przez jego ojca – Fé Van Ransbeeck. Teatr ten pierwotnie był skoncentrowany na przedstawieniach kukiełkowych, Karel Van Ransbeeck dosyć szybko jednak zajął się unikalnym podejściem, łączącym lalki i przedmioty z muzyką.

  • Spotkanie i dyskusja uczestników warsztatów Small size

Osoba prowadząca: Katariina Metsälampi, Annantalo Arts Centre (Finlandia)

Katariina Metsälampi – jako kierownik działu kultury w Annantalo Arts Centre, koordynuje działalność związaną z teatrem i tańcem. Założycielka i w latach 2000-2006 dyrektor Bravo! Międzynarodowego Festiwalu Teatru dla Dzieci i Młodzieży. Jest doradcą artystycznym Hurraa! Narodowego Festiwalu Teatru dla Dzieci i Młodzieży.

Czwartek, 29 maja, 10:00 – 13:00

  • „Muzyka w teatrze dla dzieci” (teatr i muzyka) – János Novák, Kolibri Theatre, György Vidovszky, Bárka Theatre (Węgry)

Przekonamy się, jak budowanie tonacji muzycznej (od monotonii do złożonych modeli melodyczno-tonalnych) można porównać do określonych etapów rozwoju płodu ludzkiego (ontogeneza). Będziemy rysować dźwięki i adaptować je w formie dźwięków oraz muzyki/śpiewu. Dzięki wspólnemu graniu i śpiewaniu odkryjemy, jak można wykorzystać różne poziomy i modele interaktywności muzycznej w procesie tworzenia przedstawień dla niemowląt i dzieci.
Uczestników zachęca się do przyniesienia własnych instrumentów.

János Novák – z zawodu nauczyciel wiolonczeli i pedagog. Od 22 lat współpracuje również jako reżyser i muzyk z Kolibri Theatre. Teatr ten specjalizuje się w przedstawieniach dla dzieci i młodzieży.

György Vidovszky – reżyser i nauczyciel sztuki teatralnej. W 2001 r. rozpoczął współpracę z Bárka Theatre w Budapeszcie, gdzie reżyserował młodych aktorów, odgrywających główne role w profesjonalnym środowisku teatralnym. Od ponad siedemnastu lat pracuje jako nauczyciel sztuki teatralnej i filmowej w jednej z najlepszych szkół na Węgrzech.

  • „Cienie i wspomnienia” (muzyka i taniec) – Myrto Dimitriadou, Katharina Schrott, Yoko Yagihara, Toihaus Theater (Austria)

Wracamy do naszego dzieciństwa, w nasze wspomnienia spowite cieniem i wykorzystujemy je w formie werbalnej, figuratywnej i metaforycznej. Próbujemy naszych zdolności teatralnych, tanecznych i muzycznych w improwizacji tak samo, jak robimy to my w naszej pracy dla najmłodszych widzów w Toihaus.

Myrto Dimitriadou – tancerka i aktorka. Taniec, muzyka i ruch to najważniejsze elementy jej pracy artystycznej. Mieszka i pracuje w Salzburgu, gdzie założyła i prowadzi Toihaus Theater.

Katharina Schrott – studiowała taniec nowoczesny w Wiedniu, Nowym Jorku i Amsterdamie. Jej układy choreograficzne i przedstawienia prezentowano w Austrii, Holandii, Niemczech, Polsce i Luksemburgu. Jest  choreografem Toihaus Theater. Od 2007 r. zajmuje się produkcją przedstawień dla najmłodszych jako tancerka, choreograf i współreżyser.

Yoko Yagihara – studiowała grę na fortepianie na Uniwersytecie w Tokio, a także taniec i muzykę (ze specjalizacją perkusja) w Orff-Institute Mozarteum w Salzburgu. Od 2005 r. współpracuje z Toihaus Theater jako muzyk i aktorka.

  • Spotkanie i dyskusja uczestników warsztatów Small size

Osoby prowadzące: Jo Belloli, Polka Theatre (Wielka Brytania), Lali Morris, Baboró Galway International Children's Festival (Irlandia)

Lali Morris – dyrektor artystyczna Baboró Galway International Children's Festival  w Irlandii. Posiada ponad 30 lat doświadczenia w pracy z dziećmi od 18 miesięcy do 18 lat. Zaczynała jako nauczycielka w szkole podstawowej. Specjalizowała się w dramaturgii, ale sztuka zawsze odgrywała bardzo ważną rolę w jej karierze zawodowej. Pracowała jako reżyser, wykładowca i producent w Youth Theatre and an Adult Improvisational Theatre w USA.

Jo Belloli – jako jedna z pierwszych ukończyła Performing Arts, a zaraz potem rozpoczęła współpracę z Polka Theatre w Londynie, gdzie obecnie pracuje jako zastępca producenta i koordynator programu teatralnego dla najmłodszych. Jest ekspertem w dziedzinie rozwoju teatru dla najmłodszych w USA i w Europie, z którą to tematyką związana jest od trzydziestu lat. Jest również reżyserem i współreżyserem przedstawień dla niemowląt i małych dzieci oraz konsultantem w tej dziedzinie.

 

 

Warsztaty „Mikrokosmos” dla dzieci, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego

Wiek uczestników: 6–8 lat

Czy małe może stać się wielkie? Przekonajcie się sami i przekroczcie z nami granicę między małym a dużym światem. Za pomocą prostych metod wykreujemy nową rzeczywistość w mikro i makroskali, a do tego wcale nie będziemy potrzebować lupy, teleskopu czy mikroskopu. Własnymi siłami, pomysłowością i chęciami stworzymy wspólnie najmniejszy teatr świata, gdzie biedronka ma nogi z rurek, pająk jest cały z włóczki, a motyle błyszczą folią. Będziecie mogli zaśpiewać w chórze żab, akompaniować muchom i tańczyć z pająkami.
Obowiązkowa rejestracja dostępna na stronie: www.assitej2014.pl. Żeby się zarejestrować, wybierz opcję „Obserwator/Widz”.
Jeśli jesteś zainteresowany rejestracją grupową na warsztaty (10 i więcej osób), napisz do nas: tickets@assitej2014.pl.
Prosimy o zmianę obuwia na sportowe.

 

 

Warsztaty po spektaklu „Farfalle”, Compagnia TPO

Warsztat dla dzieci, 4-10 lat
Warsztat dla dorosłych

Warsztaty poprowadzą członkowie TPO – Associazione Culturale Teatro di Piazza o d'Occasione. Ta włoska grupa teatralna, która swoje spektakle opiera na nowych technologiach, wykorzystuje interaktywne maty i projekcje. Warsztatowcy zaprezentują techniki narracji teatralnej, które uzupełniają świat teatralnej wyobraźni o zastosowanie multimedialnych narzędzi, tak dobrze już znanych młodej publiczności. Przed warsztatami zachęcamy do obejrzenia spektaklu „Farfalle”.

Obowiązkowa rejestracja dostępna na stronie: www.assitej2014.pl. Żeby się zarejestrować, wybierz opcję „Obserwator/Widz”.
Jeśli jesteś zainteresowany rejestracją grupową na warsztaty (10 i więcej osób), napisz do nas: tickets@assitej2014.pl.

 

 

Warsztaty „Teatr i teksty w teatrze dla nastolatków”, Steve Ball, Carl Miller, Evan Placey

Wiek uczestników: 12–16 lat

Warsztaty koncentrować się będą na zagadnieniach praktycznych i obejmować będą czytanie fragmentów sztuk Carla Millera oraz Evana Placey’a, a także ćwiczenia z dramatopisarstwa. Warsztaty, powiązane bezpośrednio z motto Kongresu i Festiwalu: „Facing the audience/Widzenie widza”, pozwolą odpowiedzieć na dwa zasadnicze pytania:

  • W jaki sposób możemy wyjść poza ramy naturalizmu, który dominuje w narracji dramatycznej (szczególnie w kinie) i zaoferować młodym widzom alternatywne sposoby zaangażowania się w narrację, postaci oraz idee?
  • W jaki sposób możemy tworzyć teksty i wątki, które wykraczać będą poza tradycyjny wizerunek dramaturga pracującego samotnie za biurkiem?

Warsztaty prowadzone będą przez Steve’a Balla przy współpracy Carla Millera i Evana Placey’a, dwóch z wiodących dramaturgów brytyjskich, specjalizujących się w twórczości dla młodzieży. Prowadzący są członkami The Young REP, teatru młodzieży przy Birmingham Repertory Theatre.

Birmingham Repertory Theatre – teatr zlokalizowany w centrum Birmingham, drugiego co do wielkości miasta w Wielkiej Brytanii. Zaangażowany jest w tworzenie produkowanie i wystawianie sztuk teatralnych międzynarodowej klasy, które odzwierciedlają różnorodność panującą w Birmingham i jego regionie i które mają za zadanie dostarczania rozrywki i edukacji przy współudziale jak największej liczby mieszkańców. Birmingham Repertory Theatre został założony w 1913 r. i od samego początku objął pozycję wiodącego teatru w kraju. Repertuar obejmuje szereg nowych i zagranicznych sztuk. Na jego scenie debiutowało wielu aktorów, projektantów i reżyserów znanych obecnie na całym świecie.

OSOBY PROWADZĄCE:
Steve Ball – zastępca dyrektora Birmingham Repertory Theatre, gdzie zajmuje się projektami edukacyjnymi dla lokalnej społeczności. Kształcił się jako nauczyciel i wykładał w Essex i Barcelonie, a następnie studiował aktorstwo w Royal Welsh College of Music and Drama. Pracował w wielu teatrach dla dzieci oraz w teatrach zajmujących się kształceniem teatralnym. W 1986 przeniósł się do Birmingham i założył Language Alive!, jeden z wiodących teatrów edukacji w regionie. Pracował również jako pisarz i producent dla BBC Education, wykładał na uniwersytetach w USA i Australii i był Przewodniczącym Wydziału Sztuki w Radzie Miasta Birmingham w latach 2001-2003.

Carl Miller – autor wielu sztuk, scenariuszy filmowych i telewizyjnych. Na scenę przeniósł wiele znanych powieść, takich jak Emil i Detektywi oraz Trzej Muszkieterowie. Pracował jako dyrektor artystyczny w Royal Court Young People’s Theatre, a także zastępca dyrektora w Birmingham Repertory Theatre oraz zastępca dyrektora ds. literackich w Unicorn Theatre.

Evan Placey – dramatopisarz pochodzenia kanadyjsko-brytyjskiego, dorastał w Toronto, obecnie mieszka w Londynie. Napisał m.in. Holloway Jones, Girls Like That oraz Pronoun. Pracuje na Uniwersytecie w Southampton. Prowadzi zajęcia dramaturgiczne dla nastolatków i dla więźniów.

 

 

Warsztaty Teatru Forum połączone ze spektaklem „www.ja.net”, Maria Depta, Maria Kwiatek (Drama Way Fundacja Edukacji i Kultury)

Uczestnicy: praktycy, pedagodzy, nauczyciele, instruktorzy teatralni

Celem warsztatu jest prezentacja metod, które umożliwiają tworzenie spektakli uwzględniających realne, ważne dla młodzieży historie. W trakcie spotkania przedstawione zostaną konkretne techniki warsztatowe oraz bazujące na nich projekty dramowo‑teatralne. Grupa młodzieży bierze udział w warsztacie, który składa się z dwóch części. Pierwsza polega na obserwowaniu, jak artyści odgrywają spektakl „www.ja.net zawierający scenę konfliktu, w drugiej części obserwatorzy „wchodzą” w scenę i proponują jej inny przebieg. Warsztat zachęca do wyrażania własnych opinii i aktywizuje uczestników. Ma na celu przybliżenie uczestnikom podstawowych założeń Teatru Forum.

Przed warsztatem zalecamy obejrzenie spektaklu „www.ja.net”. Zarówno spektakl, jak i warsztat są adresowane do osób zainteresowanych metodą Teatru Forum, m.in. nauczycieli, pedagogów, aktorów, instruktorów teatralnych i praktyków.

Program warsztatów koncentruje się na:

  • pracy warsztatowej z wykorzystaniem metod i ćwiczeń stworzonych przez Augusto Boala (m.in. Image Theatre),
  • krótkiego omówienia idei i filozofii pracy, struktury spektaklu i warsztatów,
  • praktyki realizacji projektów Teatru Forum.

Teatr Forumzaangażowana społecznie metoda pracy teatralnej, stworzona i opracowana przez brazylijskiego reżysera i pedagoga Augusto Boala – twórcę Teatru Uciśnionych (Theatre of the Opressed). Spektakle Teatru Forum tym różnią się od tradycyjnych, że dają możliwość „dopisania” dalszego ciągu lub zmiany akcji poprzez interwencje, które uczestnicy, tzw. widzowie‑aktorzy, samodzielnie podejmują na scenie. Spektakle tworzone są dla określonych grup, tak by problemy głównego bohatera były tożsame z problemami widzów‑aktorów. Teatr Forum jest często adresowany do grup defaworyzowanych, by przeciwdziałać ich wykluczeniu, dostarczając narzędzi konstruktywnej ekspresji i radzenia sobie z opresją.

Drama Way Fundacja Edukacji i Kulturypowołana w marcu 2011 roku przez osoby, które od wielu lat profesjonalnie zajmują się pracą metodą dramy w obszarze kultury, szeroko pojętej edukacji i rozwoju osobistego. Fundatorzy połączyli swe siły, aby tworzyć i wspierać niekomercyjne projekty, w których drama i teatr służą podniesieniu jakości życia ich uczestników – szczególnie w odniesieniu do grup marginalizowanych i defaworyzowanych. Działania Fundacji skupiają się wokół teatru zaangażowanego społecznie, zachęcającego uczestników do aktywnego uczestnictwa w tworzeniu spektakli. Fundacja przybliża i popularyzuje metody Teatru ze społecznością oraz Teatru Forum, realizując kursy szkoleniowe, spektakle, filmy edukacyjne oraz prowadząc działalność wydawniczą i współpracę z międzynarodowymi ekspertami i nauczycielami metody.

OSOBY PROWADZĄCE:
Maria Depta – superwizorka warsztatu dramowego, wykładowca Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Pedagogium w Warszawie, fundatorka i wiceprezes Zarządu Drama Way Fundacji Edukacji i Kultury, dyrektor Kursu Teatru Forum, współtwórczyni, trenerka i wykładowca Szkoły Trenerów Dramy prowadzonego przez Drama Way Centrum Szkoleń i Rozwoju. Od 2002 roku regularnie prowadzi warsztaty z zakresu wykorzystania metody dramy, a także tworzy i realizuje społeczne i edukacyjne projekty dramowo‑teatralne (szczególnie bliski jest jej Teatr Forum i praca ze społecznością metodą Community Theatre oraz metoda TIE – Theatre in Education).
Maria Kwiatek – absolwentka psychologii i pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Akademii Młodzieżowych Inicjatyw Profilaktycznych PTP. Stypendystka programu Leonardo da Vinci na Uniwersytecie w Winchester. Absolwentka kursów i szkoleń dramowo-teatralnych prowadzonych przez Cardboard Citizens, Johna Somersa oraz Uniwersytet w Winchester. Od 2008 realizuje projekty dramowo-teatralne dla młodzieży i dorosłych, specjalizując się w pracy metodą Teatru Forum. Członek Zarządu Drama Way Fundacji Edukacji i Kultury.

 

 

Warsztaty „Język teatru lalek i jego zastosowanie”, Karina Miranda Reyes

Uczestnicy: dorośli, praktycy
Na świecie stosuje się wiele sposobów i metod tworzenia przedstawień dla dzieci. Z myślą o tym stworzyliśmy warsztaty dla nauczycieli i artystów, demonstrujące różne wątki komediowe, używane przez twórców meksykańskich w procesie tworzenia przedstawień dla najmłodszych. Chcemy podzielić się naszym doświadczeniem z osobami zainteresowanymi tą tematyką oraz określić pewne parametry porównawcze i zbudować dialog pomiędzy Meksykiem i innymi kulturami. Uczestnicy powinni przynieść coś do pisania oraz papier, tkaninę albo dowolny materiał, na który będą chcieli pracować.

OSOBA PROWADZĄCA:
Karina Miranda Reyes – aktorka, piosenkarka, tancerka i lalkarka. Studiowała dramat i teatrologię na Universidad Nacional Autónoma de México. W 2010 r. występowała na Noctívagos – Certamen Internacional de Teatro de Calle w Oropesa de Toledo w Hiszpanii. W 2012 r. rozpoczęła studia w obszarze twórczości dla dzieci i młodzieży, biorąc udział w przedstawieniu „Por favor... dibújame un cordero”, kukiełkowej wersji Małego Księcia. Obecnie jest członkiem zespołu Figurat Theatre, gdzie zajmuje się aktorstwem i lalkarstwem.

 

 

Warsztaty dramaturgiczne, Maciej Wojtyszko

Uczestnicy: młodzi dramaturdzy

Warsztat dramaturgiczny poświęcony tworzeniu tekstu i podstawowym zasadom konstruowania struktury, który zakończy się stworzeniem dwudziestu krótkich historii w oparciu o przedstawiony model narracji.

OSOBA PROWADZĄCA:
Maciej Wojtyszko – reżyser teatralny, filmowy i telewizyjny, pisarz, autor sztuk, komiksów i filmów animowanych. Absolwent Liceum Technik Teatralnych w Warszawie i Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Dziekan Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie, dziekan Szkoły Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich, członek Koła Realizatorów Filmów dla Dzieci i Młodzieży Stowarzyszenia Filmowców Polskich w Warszawie. Laureat wielu nagród filmowych i teatralnych W 2002 r. odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla kultury polskiej, za osiągnięcia w pracy dydaktycznej. Autor popularnych książek dla dzieci i młodzieży (Antycyponek, Synteza, Bromba i inni, Tajemnica szyfru Marabuta, Bambuko czyli skandal w Krainie Gier, Saga rodu Klaptunów, Bromba i filozofia).

 

 

Warsztaty dla nauczycieli „Idea – Kreacja – Zespół”

Uczestnicy: nauczyciele szkół podstawowych i przedszkoli, pedagodzy, instruktorzy domów kultury, studenci

Twórcy teatru prowadzą zajęcia warsztatowe złożone z: ćwiczeń aktorskich, reżyserskich, ruchowych i muzycznych, stosowanych w praktyce teatralnej. Metodyk nauczania prowadzi warsztaty dotyczące wykorzystania przedstawienia teatralnego w kształtowaniu u uczniów określonych w podstawie programowej umiejętności w zakresie umiejętności kluczowych oraz przedmiotowych: pracy w zespole, publicznej prezentacji, umiejętności wnioskowania i formułowania własnych opinii w mowie i piśmie, czytania ze zrozumieniem. Uczestnicy projektu dowiedzą się, jak pracować z uczniami w szkołach lub zespołach artystycznych, opierać się na pracy indywidualnej i zespołowej, wyzwalać kreatywność i zaangażowanie. Zajęcia zostały zaprojektowane tak, aby uczestnicy stworzyli pod kierunkiem reżysera spektakl i zaprezentowali go w czasie Kongresu i Festiwalu.
Projekt jest trzyetapowy:

  • I etap: kwiecień–maj 2014 r. – 55-godzinny kurs doskonalący umiejętności dla nauczycieli.

Udział w etapach: II i III uczestnicy deklarują nowym zgłoszeniem.

  • II etap: wrzesień 2014 r.–czerwiec 2015 r. – praca z grupą artystyczną lub szkolną, monitorowana przez ekspertów ASSITEJ.
  • III etap: wrzesień 2015 r.–listopad 2015 r. – współpraca i wymiana dobrych praktyk między grupami i szkołami uczestniczącymi w projekcie, planowane zakończenie pokazem artystycznym trzech najlepszych prac teatralnych w czasie kolejnej edycji Festiwalu KORCZAK.

Szczegółowe informacje są zawarte w załączonym Harmonogramie Projektu. (pdf)

OSOBY PROWADZĄCE:
Michalina Butkiewicz – edukatorka teatru, absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autorka programów edukacyjnych dla nauczycieli: Działania teatralne jako metoda edukacji, Znaki teatru – znaki czasu, Teatr – przestrzenie edukacji. Pomysłodawczyni i autorka zeszytów metodycznych dla nauczycieli: Kocham teatr, Dyskurs z teatrem. Współpracuje z Teatrem Polskim w Bydgoszczy w zakresie edukacji poprzez teatr. Ekspertka Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie nowej podstawy programowej języka polskiego. Doradczyni metodyczna, autorka publikacji w prasie metodycznej.
Marek Pasieczny – reżyser, absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Członek Rady Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk. Nauczyciel w Katolickiej Szkole Montessori w Krakowie (warsztaty teatralne). Wykładowca na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego (retoryka, emisja głosu). Wykładowca w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (formy teatralne).

Beata Bandurska – aktorka teatralna i filmowa, absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie. Aktorka teatrów w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Bydgoszczy.

Arkadiusz Buszko – aktor, mim, choreograf, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, Filia we Wrocławiu. Aktor Teatru Współczesnego w Szczecinie. Autor ruchu scenicznego i choreografii w przedstawieniach teatrów: Szczecina, Łodzi, Poznania, Wałbrzycha. Edukator nauczycieli w ramach szkolenia Działania teatralne jako metoda edukacji.

Dorota Ogrodzka – pedagożka teatru, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, kulturoznawczyni. Doktorantka w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Animatorka kultury, performerka. Prowadzi warsztaty teatralne dla młodzieży. Założycielka i reżyserka Młodej Sceny w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Współtworzy kolektyw artystyczny Performeria Warszawy.

Sebastian Świąder – animator kultury, performer, prowadzi warsztaty teatralne i muzyczne dla dzieci i młodzieży. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie.

 

 

Copyright 2014 (C) Korczak. Realizacja: MATEO