KORCZAK DZISIAJ 2024

Tworzymy Festiwal KORCZAK DZISIAJ wierząc, że teatr może być wyjątkowym spotkaniem z innymi ludźmi, z sobą, podróżą i frajdą, przestrzenią na wszystkie emocje i bycie razem.

O edycji 2024


MOJE SERCE MÓWI 

28. EDYCJA MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW DLA DZIECI I MŁODZIEŻY KORCZAK DZISIAJ ODBĘDZIE SIĘ W DNIACH 18–25 PAŹDZIERNIKA 2024 ROKU.

W  tegorocznym programie znajdzie się łącznie kilkanaście propozycji: spektakle z Polski dla widzów w różnym wieku oraz przedstawienia ze Szwecji, skierowane przede wszystkim do publiczności nastoletniej.
Silny akcent 28. edycji stawiamy na widownię młodzieżową, do której polski teatr wciąż kieruje najmniej propozycji. Aby wspierać rozwój teatru i dramaturgii dla tej grupy odbiorczej, postanowiliśmy spojrzeć w stronę Szwecji, która od lat staje się wielką inspiracją w tworzeniu dla młodzieży. Dlatego w ramach tegorocznego  FOCUSU: SZWECJA będzie można poznać nowe teksty przetłumaczone przez jego  kuratorkę – Dominikę Górecką, a także osoby autorskie, które opowiedzą o pisaniu dla nastoletniej publiczności.

Hasło 28. edycji brzmi: MOJE SERCE MÓWI. Zaczerpnięte z tytułu spektaklu otwierającego tegoroczny Festiwal, szwedzkiego teatru Unga Klara sygnalizuje, że polsko-szwedzki program podąży w tym roku ścieżką serca.

A właściwie ścieżką wielu serc. Jedną z nich jest ścieżka serca dziecięcego, które czasem czegoś się boi („Czerwony Kapturek”) lub zadaje dużo pytań („Dzikie harce”, „Tu mieszkamy”, „Preskot”). Albo ścieżka serca w momencie dorastania, szukającego siebie i swojego miejsca wśród innych serc, czasem spowitych mrokiem („Tajemniczy ogród”, „Dziewczyny”, „Hilma i Anna”, „Moje serce mówi: żyj, krzycz, oddychaj”). Albo ścieżka serca osoby dorosłej, które się troszczy, martwi, wspiera lub przeciwnie – nie rozumie, narzuca i nie stwarza miejsca („Ugotowani”, „The Sunset Suit”). Cała paleta jak na obrazach Hilmy af Klint, szwedzkiej malarki abstrakcjonistycznej – nastoletniej bohaterki zaproszonego na Festiwal spektaklu grupy Regionteater Väst (RTV). 

Przestawienia będzie można obejrzeć na scenach warszawskich teatrów, instytucji regionu, w Ambasadzie Szwecji, a nawet… w hotelu!
Spektaklom towarzyszyć będzie Klub Dobrej Rozmowy, czyli spotkania prowadzone w duchu pedagogiki teatru. Nie zabraknie rozmów, warsztatów, networkingu – wszystko także w ramach FOCUS: SZWECJA.

Pójdźcie za głosem serca – do zobaczenia na 28. Festiwalu Korczak!

O FESTIWALU


KORCZAK, ASSITEJ, HALINA MACHULSKA

MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRÓW DLA DZIECI I MŁODZIEŻY KORCZAK DZISIAJ, ORGANIZOWANY PRZEZ POLSKI OŚRODEK ASSITEJ TO JEDEN Z NAJSTARSZYCH I NAJBARDZIEJ KLUCZOWYCH W POLSCE FESTIWALI TEATRALNYCH DLA MŁODEJ WIDOWNI I BLISKICH JEJ DOROSŁYCH.

KORCZAK DZISIAJ to przede wszystkim przegląd różnorodnych form teatru, sztuk performatywnych i działań interdyscyplinarnych, dostosowanych do potrzeb i wrażliwości dzieci i młodzieży.

Co roku Festiwal  staje się także przestrzenią wymiany wiedzy i praktyk artystycznych, śledzi trendy artystyczne w Polsce i innych krajach.
Wydarzeniu przyświecają̨ idee pedagogiczne Janusza Korczaka: młodzież̇ pełni funkcję doradczą w planowaniu, nagrody przyznaje JURY MŁODYCH, prezentacjom spektakli towarzyszy Klub Dobrej Rozmowy.
Festiwal wspiera podmiotowość widzów i widzek, oddaje im głos.  Pozwala przyglądać się zmianom, dyskutować, dzielić emocje i refleksje. Wspiera rozmowę o współczesnym świecie, w którym dorastają kolejne pokolenia. A to dorastanie do nowego świata dotyczy także dorosłych – dlatego Festiwal KORCZAK DZISIAJ to przestrzeń wspólna dla niedorosłych i dorosłych, którzy mogą się spotkać w teatrze.

Festiwal łączy lokalność z międzynarodowością. Obok polskich spektakli, które biorą udział w konkursie każdego roku obejrzeć można propozycje z zagranicy – łącznie kilkanaście propozycji dostosowanych do różnych grup wiekowych, a także osób ze szczególnymi potrzebami. Na przestrzeni 30 lat istnienia i 28 edycji, w Festiwalu udział wzięło kilkadziesiąt teatrów ze wszystkich kontynentów i kilkaset z Polski.

Od 2021 roku Festiwal został wzbogacony o „FOCUS” – formułę przeglądowo-badawczą, w której artyści i artystki z innych krajów przybliżają pejzaż rozwoju rodzimego teatru dla młodej publiczności. 

Organizatorem Festiwalu jest Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ

JURY 28. EDYCJI FESTIWALU


REBECCA ÖRTMAN

Dramatopisarka i reżyserka ze Szwecji. Absolwentka Academy of Dramatic Arts w Sztokholmie. Niezależna reżyserka i scenarzystka współpracująca ze Sweden’s National Touring Theatre, The Royal dramatic theater w Sztokholmie oraz innymi teatrami w Szwecji. Jest również reżyserką teatru muzycznego i opery (Ögonblicket i Maskerad – Malmö Opera w Szwecji). W latach 2009-2019 pracowała jako dyrektorka artystyczna i założycielka teatru RATS. Jedna z jej wczesnych prac „Antigone in Husby” jest dziś prezentowana na stałej wystawie w The Performing Arts Museum w Sztokholmie. W 2020 roku Rebecca otrzymała nagrodę miasta Sztokholm w dziedzinie kultury za swoją pracę jako dyrektorka artystyczna RATS Teater. Pracuje również jako dramaturg dla szwedzkiej telewizji oraz jako wykładowczyni reżyserii. Napisała i wyreżyserowała film krótkometrażowy „LIV”, który zdobył Złotą Nagrodę na międzynarodowym festiwalu filmów dla dzieci Kinodiseea Bukarest 2017. Sztuki Rebecci Örtman często poruszają tematy egzystencjalne, a bohaterowie walczą o swoją wrodzoną wolność i wyobraźnię. Część z jej prac przetłumaczono na język angielski, hiszpański, a także na język polski (tłumaczenia – Dominika Górecka). Od 2020 roku Rebecca jest dyrektorką artystyczną i założycielką Dramaqueen. Obecnie pracuje nad scenariuszem filmu dla młodzieży przy otrzymanym wsparciu od Szwedzkiego Instytutu Filmowego.

PAUL HARMAN

Ma obecnie 83 lata. W latach 1970-2008 był dyrektorem artystycznym profesjonalnych teatrów dla dzieci i młodzieży w północnej Anglii. W latach 1989-2008 organizował coroczny Takeoff Festival of TYA w Anglii i przez sześć lat reprezentował Wielką Brytanię w ASSITEJ International. Wyreżyserował ponad 100 przedstawień – w tym „Widok z Mostu” w Teatrze Ochoty w 1981 roku z Haliną Machulską.

dr MARTA BRYŚ

Doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wykładowczyni Wydziału Aktorskiego Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie oraz pełnomocniczka Rektora ds. osób z niepełnosprawnościami. Współpracuje z teatrami i festiwalami jako kuratorka, producentka. W latach 2014–2015 oraz 2016–2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współpracuje z teatrami i festiwalami jako kuratorka i producentka (m.in. Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Teatr POP-UP, Krakowski Salon Sztuki). W okresie 2020-2021 realizowała wystawę „CARGO” w zespole Marka Chlandy w krakowskiej Cricotece (https://marek-chlanda.com/cargo/). W sezonie 2023/2024 wraz z Anną Smolar prowadziła sesje feedbacku aktorskiego w TR Warszawa. Publikuje na łamach „Didaskaliów” i „Dialogu”. Od 2021 roku w zespole redakcji „Didaskaliów”. W 2020 roku opublikowała książkę Doświadczenie postpamięci w teatrze (https://wuj.pl/ksiazka/doswiadczenie-postpamieci-w-teatrze-1). Obecnie pracuje nad książką o Teatrze Żydowskim w Warszawie realizowaną wspólnie z zespołem aktorskim tego teatru.

CIEKAWOSTKI O FESTIWALU


Festiwal powstał w 1994 roku z inicjatywy Haliny Machulskiej, w piątą rocznicę ratyfikowania przez Polskę „Konwencji o Prawach Dziecka”. 

Wydarzenie miało stanowić rodzaj celebracji sztuki dla dzieci i młodzieży, nazywane przez założycieli „wielkim świętem małego człowieka”. W ciągu 30 lat istnienia odbyło się 28 edycji.

„Celem festiwalu – komentowała założycielka – jest zwrócenie uwagi na dziecko, jego miejsce we współczesnym świecie, prawo do szacunku, miłości i bezpieczeństwa.

Pragniemy, aby Festiwal KORCZAK DZISIAJ był nie tylko prezentacją (…) teatrów profesjonalnych i szkolnych z różnych stron świata i rejonów Polski, nie tylko czasem i miejscem spotkania ludzi sztuki z dziećmi i młodzieżą, ale aby stał się okazją do prezentacji wartości, którymi chcielibyśmy wypełnić serca i umysły młodego pokolenia (….).”

Janusz Korczak / Henryk Goldszmit był polsko-żydowskim lekarzem, pedagogiem, pisarzem, publicystą i działaczem społecznym.

Teoretykiem i praktykiem wychowania, twórcą oryginalnego systemu pracy z dziećmi, opartego na partnerstwie, samorządnych procedurach i instytucjach. Badał świat dzieci.

Był pionierem działań w dziedzinie diagnozowania wychowawczego oraz prekursorem działań na rzecz praw dziecka – człowieka. Janusz Korczak JEST naszym patronem i inspiracją.

Halina Machulska jest aktorką, współzałożycielką (z mężem Janem) Teatru Ochoty, Ogniska Ochoty i Ogniska Machulskich.

Ta wszechstronna artystka i pedagożka teatru to także inicjatorka i pierwsza dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK DZISIAJ. Prekursorka i popularyzatorka dramy w Polsce, trendsetterka w obszarze teatru dla młodych i edukacji teatralnej w Polsce, „matka” wielu talentów i przyjaciółka młodzieży.

Stefania Wilczyńska była pedagożką, wychowawczynią, kierowniczką Domu Sierot dla dzieci żydowskich w Warszawie i najbliższą współpracowniczką Janusza Korczaka / Henryka Goldszmita, z którym wspólnie wdrażali nowoczesne metody pedagogiczne.

Dlatego jedna z nagród za swoją patronkę ma „Panią Stefę”. Przyznawana jest zespołowi / teatrowi, który jury pragnie zaprosić na kolejną edycję Festiwalu. To nagroda – „szansa”, „zachęta do dalszego działania”, a takie stwarzała Wilczyńska.

Celem festiwalu jest bowiem nie tylko prezentacja spektakli, ale także stwarzanie przestrzeni do międzypokoleniowych dyskusji, rozwoju środowiska teatralnego, inicjowanie nowych współprac.

Naszą misją jest  prezentowanie i tworzenie teatru, który swoich odbiorców traktuje partnersko i podmiotowo, w centrum uwagi stawiając ich wrażliwość. Wierny tej idei zespół Festiwalu „ubiera ją” w nowe formy, prezentując aktualne trendy w sztuce i pedagogice teatru dla młodej publiczności. Robimy teatr dla dzieci i młodzieży i bliskich im dorosłych, by móc dzielić się emocjami, wyobraźnią, wyruszać na spotkania z nieznanym.  A przy tym lubimy się dobrze bawić.

W konkursie uczestniczą spektakle polskie, które oceniają dwa grona jurorskie: JURY MŁODYCH i JURY DOROSŁYCH.

JURY MŁODYCH złożone z osób nastoletnich przyznaje Nagrodę Machulskich i max. 3 wyróżnienia.

JURY DOROSŁYCH, międzynarodowe gremium tworzone przez dorosłych zawodowo zajmujących się teatrem przyznaje Grand Prix im. Janusza Korczaka oraz Nagrodę im. Stefanii Wilczyńskiej, a także ma prawo przyznać wyróżnienia.

Focus, czyli zbliżenie.

Co roku jeden dzień Festiwalu poświęcamy na spotkania z artystkami i artystami z wybranego kraju, którzy przybliżają praktyki i kierunki rozwoju sztuk performatywnych dla młodej publiczności. Focus programowany jest przez kuratorkę / kuratora, specjalizującą/- ego się w danym obszarze.